Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/5259
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРодіна, Наталія Володимирівна-
dc.contributor.authorРодина, Наталья Владимировна-
dc.contributor.authorRodina, Nataliia V.-
dc.date.accessioned2014-10-10T02:23:38Z-
dc.date.available2014-10-10T02:23:38Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationВісник Одеського національного університету = Odesa National University Heralduk
dc.identifier.urihttp://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/5259-
dc.description.abstractСтаття присвячена проблемі розвитку копінгу протягом життєвого шляху особистості. Існує науковий консенсус, що копінг та розвиток у своїй основі взаємопов’язані, проте всебічні огляди за цією проблемою ще рідкісні — більшість досліджень зосереджені на окремих вікових групах. Парадигма вікової психології використовувалась для розкриття відносної ефективності подолання стресу і ролі в цьому соціальних ресурсів. Окреслюються подальші напрямки досліджень копінгу протягом життєвого шляху.uk
dc.description.abstractСтатья посвящена проблеме развития копинга на протяжении жизненного пути личности. Существует научный консенсус, что копинг и развитие в своей основе взаимосвязаны, тем не менее всесторонние обзоры по этой проблеме еще редки — большинство исследований сосредоточены на отдельных возрастных группах. Парадигма возрастной психологии использовалась для раскрытия относительной эффективности преодоления стресса и роли в этом социальных ресурсов. Очерчиваются дальнейшие направления исследований копинга на протяжении жизненного пути.uk
dc.description.abstractThe article is dedicated to problem of the development of coping across the life span of personality. Despite consensus that coping and individual development are inherently inter-connected, comprehensive reviews are rare — most studies have focused on particular age groups. A developmental framework was used to issue of relative efficiency in coping with stress and role of social resources in it. Different theoretical models of age-related changes in the means of coping age periodization formation of coping behavior suggest were discussed. Many studies of attachment have focused on how parents of children calm in stressful situations. The reactions of parents on children’s stress are considered an important part of coping resources of the child and the parent «social control» in early childhood. Other authors call this process coregulation, which is considered a necessary prerequisite for the development of their own self-regulation in children. The phenomenon known as «dyadic coping»and its development were described. In this field remain many questions about the conceptualization and measurement provided in the article constructs in ways appropriate age studied. Future directions in the study of life-span coping have also outlined.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherОдеський національний університет імені І. І. Мечниковаuk
dc.relation.ispartofseriesПсихологія;Т. 19, вип. 1(31)-
dc.subjectкопінгuk
dc.subjectіндивідуальний розвитокuk
dc.subjectжиттєвий шлях особистостіuk
dc.subjectвікова періодизація копінгуuk
dc.subjectсоціальні копінг-ресурсиuk
dc.subjectдіадний копінгuk
dc.subjectкопингuk
dc.subjectиндивидуальное развитиеuk
dc.subjectжизненный путь личностиuk
dc.subjectвозрастная периодизация копингаuk
dc.subjectсоциальные копинг-ресурсыuk
dc.subjectдиадный копингuk
dc.subjectcopinguk
dc.subjectindividual developmentuk
dc.subjectlife span of personalityuk
dc.subjectage periodization of copinguk
dc.subjectsocial coping resourcesuk
dc.titleРозвиток копінгу протягом життєвого шляху особистостіuk
dc.title.alternativeРазвитие копинга на протяжении жизненного пути личностиuk
dc.title.alternativeDevelopment of coping across the life span of personalityuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Психологія та соціальна робота

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
279-289.pdf108.76 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.