Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/4488
Title: | Оппозиция «космос – хаос» в «Смерти бальдура» Адама Эленшлегера и «Кольце нибелунга» Рихарда Вагнера |
Other Titles: | Опозиція «Космос - Хаос» в «Смерті Бальдура» Адама Еленшлегера та «Кільці нібелунга» Рихарда Вагнера Opposition “cosmos – chaos” in “Baldur’s Death” by Adam Oehlenshläger and “Der Ring des Nibelungen” by Richard Wagner |
Authors: | Мусий, Валентина Борисовна Мусій, Валентина Борисівна Musiy, Valentyna B. |
Citation: | Кременецькі компаративні студії |
Issue Date: | 2013 |
Keywords: | драма романтизм художественное мифопоэтическое конфликт психологизм художнє міфопоетичне конфлікт психологізм drama Romanticism artistic mythopetic conflict psychologism |
Series/Report no.: | ;Вип. 3. |
Abstract: | В статье рассматривается два драматических произведения датского и немецкого авторов. Предлагается интертекстуальное и мифопоэтическое прочтение пьес, принадлежащих литературе романтизма. Кроме того, в центре внимания автора статьи – и художественная составляющая названных произведений Эленшлегера и Вагнера (выражение в них авторского). Главным образом – воссоздания
внутреннего конфликта (дисгармоничности) как состояния, приводящего к гибели Вселенной. Таким образом, целью статьи было изучить как
мифопоэтическое, так и художественное (авторское). В статті розглянуто два драматичних твори датського та німецького авторів. Увагу було зосереджено на интертекстуальному та міфопоетичному коментуванні п’єс, які належать до літератури романтизму. Крім того, у центрі уваги авторки статті була і художня сторона означених творів Єленшлегера та Вагнера, головним чином – внутрішній конфлікт героя (дисгармонія) який привів до загибелі Всесвіту. Таким чином, метою статті було вивчити як міфопоетичне, так і авторське (художнє). The article deals with two dramatic works of Danish and German authors. The main methods of the intertextual analysis as well as myth’s peculiarities functions in the literature of Romanticism are considered in this article. The main focus of the article is artistic as an essence of Oehlenshläger’s and Wagner’s dramas, the internal conflict in the hero (disharmony) as a basis of end of Universe. Such integrated approach allows to identify the mithopoetic and artistic. |
Description: | Кременецькі компаративні студії. – Кременецьк, 2013. |
URI: | http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/4488 |
Appears in Collections: | Статті та доповіді ФФ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
306-316.pdf | 124.59 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.