Розвиток лексико-семантичної сторони мовлення у дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2011
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Копіцентр "Персей"
Анотація
В дисертаційному дослідженні розглядаються психологічні особливості розвитку лексико-семантичної сторони мовлення у дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку. У дисертації представлено, що розв'язання поставлених завдань здійснюється в науці завдяки лінгвістичному, психолінгвістичному, філософському та психофізіологічному підходам. Особливої актуальності для теорії і практики набуває використання психолінгвістичної моделі породження мовлення, основу якої складає семантичний етап, виступаючий як базова структура операціонаяьної фази мовленнєво-мисленнєвого процесу. Експериментальне навчання дітей старшого дошкільного віку із ЗПР включало: розширення словникового обсягу із розвитком когнітивних структур; вдосконалення основних компонентів значення; розвиток відносин дериватів. Напрями роботи передбачали включення мовленнєвого матеріалу в задані мовні ситуації, в структури контекстів різних рівнів (словосполучення, речення, текст). Запропонована система у своєму змісті має наступні шляхи: розширення словника в єдності з виробленням когнітивної стратегії іменування, з освоєнням системи сенсорних еталонів; розширення словотворчого світогляду - звернення до структурно- семантичного аналізу складу слів, застосування прийомів порівняння і узагальнення слів за загальним компонентом структури з виділенням загальних моментів в значенні. За результатами дослідження після проведеного формувального впливу виявлені суттєві позитивні зміни у розвитку пізнавальної активності дошкільників, яку розглянуто як психологічне підґрунтя становлення лексико-семантичної сторони мовлення.
Диссертационное исследование рассматривает психологические особенности развития лексико-семантической стороны речи у детей старшего дошкольного возраста с задержкой психического развития Показано, что решение поставленных задач осуществляется в науке благодаря лингвистическому, психолингвистическому, философскому и психофизиологическому подходам. Особую актуальность для теории и практики приобретает использование психолингвистической модели порождения речи, основу которой составляет семантический этап, выступающий как базовая структура операциональной фазы рече-мыслительного процесса. Установлено, что у детей с ЗПР диагностируется вариативная дефицитарность лексико-семантической стороны речи: от выраженного недоразвития до незначительных особенностей в овладении ведущим компонентом речевой способности. Анализ речевой продукции детей с задержкой психического развития выявил у них недостаточную степень структурной организации лексико-семантической системы. К стойким нарушениям лексико-семантического характера отнесено: ограниченность объема словаря, трудности выбора и использования семантических единиц, общая незрелость парадигматического и синтагматического аппаратов языка. Данные нарушения являются следствием несформированности когнитивных процессов, неполноценности зрительного восприятия, несовершенства психических операций, заключающихся в основе процессов сериации, анализа-синтеза, классификации. Экспериментальное обучение детей старшего дошкольного возраста с ЗПР включало: расширение объема словаря с развитием когнитивных структур; совершенствование основных компонентов значения; развитие деривационных отношений. Направления работы предусматривали включение речевого материала в заданные языковые ситуации, в структуры контекстов разных уровней (словосочетание, предложение, текст). По результатам исследования после проведенного формирующего влияния обнаружены существенные позитивные изменения в развитии познавательной активности дошкольников, которые рассмотрены как психологическая основа становления лексико-семантической стороны речи.
Dissertation research examines the psychological features of development of лексико-семантичної side of broadcasting for the children of senior preschool age time-lagged psychical development.The experimental studies of children of senior preschool age included from EVD: expansion of volume of dictionary is with development of cognitive structures; perfection of basic components of value; development of relations of derivates. Work assignments foresaw plugging of lingua material in the set linguistic situations, in the structures of contexts of different levels. The system is offered in the maintenance has the followings ways: expansion of dictionary is in unity with making of cognitive strategy of naming, with mastering of the system of sensory standards; expansion of word-formation world view is an address to structurally semantic interpretation of composition of words, application of receptions of comparison and generalization of words after the general component.
Опис
Наковий керівник: Академік УАН, доктор психологічних наук, професор Вісковатова Тетяна Павлівна Одеський національний університет ім.І.І.Мечникова, завідувач кафедри диференціальної експерементальної психології
Ключові слова
особистість дитини із ЗПР, мовленнєвий розвиток, лексико-семантична сторона мовлення, корекційно-психологічна система дій, личность ребенка с ЗПР, речевое развитие, лексико- семантическая сторона речи, коррекционно-психологическая система действий, personality of child from EVD, broadcasting development, leksical-cemantikal side of broadcasting, korrectical-psychologica system of actions
Бібліографічний опис
Розвиток лексико - семантичної сторони мовлення у дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку : автореф. дис ... канд. психол. наук / Г. Б. Соколова . – Одеса, 2011 . – 21 с.