Поняття судового брокера та його види
Вантажиться...
Дата
2019
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано чинне законодавство та наукова література з питань брокерської діяльності. Морський брокер розглядається як морський посередник, який зобов’язується від імені та за рахунок довірителя надавати посередницькі послуги під час укладання
договорів купівлі-продажу суден, договорів фрахтування та договорів буксирування судів, а також договорів морського страхування.
Дано визначення судового брокера як фізичної особи, яка надає ряд посередницьких послуг сторонам під час організації перевезення
вантажів та в процесі переговорів про укладання договору купівлі-продажу судна, головною метою якого є досягнення найбільш вигідних
умов для свого клієнта. При цьому морський брокер деякими дослідниками розглядається як судовий брокер. Судові брокери поділяються на види залежно від специфіки перевезення певних видів вантажів: танкерний, суховантажний та інші. Дано визначення агента
як постійного представника судновласника, який виступає від імені і за рахунок останнього, на основі договору морського агентування
надає посередницькі послуги комерційного й адміністративного характеру у торговому мореплавстві. Наведені відмінності брокера від
агента. Розглянуті види брокера за сферою діяльності: брокер-аквізитор, фрахтовий брокер та брокер з купівлі-продажу суден. Брокер-аквізитор – це брокер, який окрім основних функцій брокера повинен привертати нових власників вантажів і вантажовідправників для
завантаження суден в лінійному судноплавстві. Фрахтовий брокер – це посередник між судновласником і фрахтувальником у трамповому судноплавстві під час укладення угоди на перевезення вантажу морським судном. Брокер з купівлі-продажу суден – це посередник
між судновласником, який продає судно та покупцем під час укладення договору купівлі-продажу судна Ще однією підставою класифікації брокерів є відношення з принципалом. Виділяють ексклюзивного та ринкового брокерів. Ексклюзивний брокер має рамкову угоду
з принципалом, який за всіма питаннями щодо фрахтування звертається передусім до цього брокера, надаючи йому на певний термін
ексклюзивне право на пошук партнера. Ринковий брокер працює за разовими дорученнями різних принципалів (судновласників і фрахтувальників) або за пропозиціями, отриманими від інших брокерів. На практиці немає суворої межі між двома групами брокерів.
This article analyzes current legislation and scientific literature on brokerage activities. A marine broker is regarded as a maritime intermediary, who undertakes on behalf and at the expense of the principal to provide brokerage services in the conclusion of contracts of sale and purchase of vessels, chartering and towing contracts, as well as maritime insurance contracts. The definition of a court broker as an individual providing a number of intermediary services to the parties in the organization of cargo transportation and in negotiating the conclusion of the contract of sale and purchase of the vessel, the main purpose of which is to achieve the most favorable conditions for his client. In this case, a marine broker is considered by some researchers to be synonymous with a ship broker. Ship brokers are divided into types, depending on the specific transportation of certain types of cargo: tanker, dry cargo and others. The definition of the agent as a permanent representative of the ship-owner, acting on behalf of and at the expense of the latter, on the basis of the contract of maritime agency provides mediation services of commercial and administrative nature in merchant shipping. The differences between the broker and the agent are given. The types of broker in the field of activity are considered: broker-acquirer, freight broker and broker on sale of ships. An Acquirer Broker is a broker who, in addition to the basic functions of a broker, must attract new cargo owners and shippers to load vessels in liner shipping. A freight broker is an intermediary between a ship-owner and a charterer in trump shipping when entering into a contract for the carriage of goods by sea. Ship brokerage is an intermediary between the ship-owner who sells the vessel and the buyer when entering into the vessel purchase and sale agreement. Another reason for the classification of brokers is the relationship with the principal. Allocated an exclusive and market broker. An exclusive broker has a framework agreement with a principal who, by all his chartering, appeals to that broker in the first place, giving him the exclusive right to search for a partner for a certain period. A market broker works on the one-off orders of different principals (ship-owners and charterers) or on proposals received from other brokers. In practice, there is no strict boundary between two groups of brokers.
This article analyzes current legislation and scientific literature on brokerage activities. A marine broker is regarded as a maritime intermediary, who undertakes on behalf and at the expense of the principal to provide brokerage services in the conclusion of contracts of sale and purchase of vessels, chartering and towing contracts, as well as maritime insurance contracts. The definition of a court broker as an individual providing a number of intermediary services to the parties in the organization of cargo transportation and in negotiating the conclusion of the contract of sale and purchase of the vessel, the main purpose of which is to achieve the most favorable conditions for his client. In this case, a marine broker is considered by some researchers to be synonymous with a ship broker. Ship brokers are divided into types, depending on the specific transportation of certain types of cargo: tanker, dry cargo and others. The definition of the agent as a permanent representative of the ship-owner, acting on behalf of and at the expense of the latter, on the basis of the contract of maritime agency provides mediation services of commercial and administrative nature in merchant shipping. The differences between the broker and the agent are given. The types of broker in the field of activity are considered: broker-acquirer, freight broker and broker on sale of ships. An Acquirer Broker is a broker who, in addition to the basic functions of a broker, must attract new cargo owners and shippers to load vessels in liner shipping. A freight broker is an intermediary between a ship-owner and a charterer in trump shipping when entering into a contract for the carriage of goods by sea. Ship brokerage is an intermediary between the ship-owner who sells the vessel and the buyer when entering into the vessel purchase and sale agreement. Another reason for the classification of brokers is the relationship with the principal. Allocated an exclusive and market broker. An exclusive broker has a framework agreement with a principal who, by all his chartering, appeals to that broker in the first place, giving him the exclusive right to search for a partner for a certain period. A market broker works on the one-off orders of different principals (ship-owners and charterers) or on proposals received from other brokers. In practice, there is no strict boundary between two groups of brokers.
Опис
Ключові слова
брокер, брокер-аквізитор, фрахтовий брокер, брокер з купівлі-продажу суден, ексклюзивний брокер, ринковий брокер, агентування, агент, broker, broker-acquirer, freight broker, broker-dealer, exclusive broker, market broker, agent
Бібліографічний опис
Порівняльно-аналітичне право