Взаємозв’язок фізкультурної діяльності та рівня самооцінки в дітей середнього шкільного віку
Вантажиться...
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядається взаємозв’язок
фізкультурної діяльності і рівня самооцінки
школярів середнього віку. Відомо, що психологічним фундаментом розвитку особистості, здатної знайти своє місце у світі,
є адекватна самооцінка. Самооцінка є найважливішим особистісним утворенням, яке
зумовлено особливостями життєдіяльності особистості, починає вона формуватися в ранньому віці. Особливе значення
для процесу формування самооцінки має
період середнього шкільного віку. Саме на
цьому віковому етапі з’являються психічні
новоутворення, розширюються види діяльності і соціальні контакти, які створюють
умови для того, щоб самооцінка в майбутньому стала диференційованою, адекватної, узагальненої і самостійною.
Психологи у процесі вивчення становлення
адекватної та стійкої самооцінки школяра
в навчальній діяльності частіше звертаються до розвитку інтелектуальної й емоційної сфер. Однак генезис самооцінки передбачає участь і фізичної, «тілесної» складової
частини, більше пов’язаної з узагальненим
ставленням дитини до себе, свого тіла, що
формується, у взаємозв’язку із загальною і
приватною самооцінкою.
У психології спорту питання про роль самооцінки також активно вивчається, особливо
останнім часом. Так, вивчені особливості
самооцінки юних спортсменів, особливості
самооцінок спортсменів різної статі, специфіка самооцінки спортсменів у зв’язку з
їхньою професійною діяльністю, а також
взаємозв’язок самооцінки і деяких властивостей особистості спортсменів, специфічні
особливості самооцінок спортсменів, що
займаються різними видами фізичної культури і спорту.
Але взаємозв’язок між рівнем самооцінки
та заняттями фізкультурою, особливо у
вікової категорії «школярі середнього віку»,
натепер висвітлений недостатньо, що й
зумовлює актуальність дослідження.
У процесі аналізу взаємозв’язку самооцінки
та фізкультурної діяльності виявлено, що
самооцінка пов’язана з фізкультурною діяльністю, яка позитивно впливає на її рівень у
школярів середнього віку.
Практична значущість нашого дослідження
полягає в можливості застосування його
результатів у діяльності психолога, тренера, педагога, а також у рекомендаціях для
батьків.
The article examines the relationship between physical activity and the level of self-esteem of middle-aged students. It is known that the psychological foundation of the development of a person capable of finding his place in the world is adequate self-esteem. Self-esteem is the most important personal formation, which is due to the peculiarities of the individual and begins to form at an early age. Of particular importance for the process of forming self-esteem is the period of middle school age. It is at this age that mental neoplasms appear, activities and social contacts expand, which create the conditions for self-esteem in the future to become differentiated, adequate, generalized and independent. Studying the formation of adequate and sustainable self-esteem of students in educational activities, psychologists often turn to the development of intellectual and emotional spheres. However, the genesis of self-esteem involves the participation of the physical, “bodily” component, to a greater extent associated with the generalized attitude of the child to himself, his emerging body in relation to general and private self-esteem. In sports psychology, the question of the role of self-esteem is also actively studied, especially recently. Thus, the features of self-esteem of young athletes, features of self-esteem of athletes of different sexes, the specifics of self-esteem of athletes in connection with their professional activities, as well as the relationship of self-esteem and some personality traits of athletes, specific features of self-esteem of athletes engaged in different types of physical culture. and sports. However, the relationship between the level of self-esteem and physical education, especially in the age category of “middle-aged students”, is currently insufficiently covered, which determines the relevance of the study. In the process of analyzing the relationship between self-esteem and physical activity, it was found that self-esteem is associated with physical activity and has a positive effect on its level in middle-aged students. The practical significance of our study lies in the possibility of applying its results in the activities of a psychologist, coach, teacher, as well as in recommendations for parents.
The article examines the relationship between physical activity and the level of self-esteem of middle-aged students. It is known that the psychological foundation of the development of a person capable of finding his place in the world is adequate self-esteem. Self-esteem is the most important personal formation, which is due to the peculiarities of the individual and begins to form at an early age. Of particular importance for the process of forming self-esteem is the period of middle school age. It is at this age that mental neoplasms appear, activities and social contacts expand, which create the conditions for self-esteem in the future to become differentiated, adequate, generalized and independent. Studying the formation of adequate and sustainable self-esteem of students in educational activities, psychologists often turn to the development of intellectual and emotional spheres. However, the genesis of self-esteem involves the participation of the physical, “bodily” component, to a greater extent associated with the generalized attitude of the child to himself, his emerging body in relation to general and private self-esteem. In sports psychology, the question of the role of self-esteem is also actively studied, especially recently. Thus, the features of self-esteem of young athletes, features of self-esteem of athletes of different sexes, the specifics of self-esteem of athletes in connection with their professional activities, as well as the relationship of self-esteem and some personality traits of athletes, specific features of self-esteem of athletes engaged in different types of physical culture. and sports. However, the relationship between the level of self-esteem and physical education, especially in the age category of “middle-aged students”, is currently insufficiently covered, which determines the relevance of the study. In the process of analyzing the relationship between self-esteem and physical activity, it was found that self-esteem is associated with physical activity and has a positive effect on its level in middle-aged students. The practical significance of our study lies in the possibility of applying its results in the activities of a psychologist, coach, teacher, as well as in recommendations for parents.
Опис
Ключові слова
фізкультурна діяльність, самооцінка, рівень самооцінки, адекватна самооцінка, завищена самооцінка, школярі, physical activity, self-esteem, level of self-esteem, adequate self-esteem, inflated self-esteem, schoolchildren
Бібліографічний опис
Габітус