Окремі питання діяльності адміністративних судів у контексті реалізації їх дискреції
Вантажиться...
Дата
2023
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкрито проблематику окремих питань дискреції (судового розсуду) адміністративних судів. У статті визначено дискреційні повноваження у сфері адміністративного судочинства як предмет розгляду публічно-правових спорів. Звертається увага на тому, що обмеження розсуду суду є складовою питання щодо судового розсуду. Обґрунтовано, що актуальність проблеми обмеження суддівського розсуду(дискреції) зумовлена тим, що це правове явище у судовому процесі тісно пов’язане з охороною й втіленням прав, свобод і інтересів особи; зі здійсненням справедливого адміністративного судочинства; включає потенційну корупційну складову та може виступити правовою передумовою для свавілля органів влади. Зазначено, що одним із основних напрямів забезпечення збалансованого розвитку правосуддя в сучасних умовах є цифрова трансформація, яка охоплює практично всі стадії адміністративного судового процесу і усі інстанції адміністративного судочинства та розширює спектр реалізації суддівського розсуду. Автори звертають увагу на положення проекту Закону № 9090 про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо цифровізації судочинства у сенсі визначення тенденцій розвитку суддівського розсуду. Зазначено, що під впливом діджиталізація правосуддя будуть змінюватися межі та варіативність суддівського розсуду. Виділено три основні доктринальні підходи до розуміння правової природи судового розсуду, а саме: 1) це повноваження адміністративних судів; б) це їх право; в) це їх обов’язок. Звертається увага, що під впливом цифровізації суспільства й правосуддя розширюється спектр реалізації суддівського розсуду. Виявлено основні проблеми національного законодавства в сенсі реалізації дискреційних повноважень у сфері адміністративного судочинства, а саме : а) відсутність чітких правил щодо межі судового втручання в дискреційні повноваження адміністративних органів; б) відсутність розмежування між дискреційними повноваженнями виборних та невиборних органів влади що ускладнює розгляд адміністративних справ; в) не визначено різницю в обсязі повноважень суду при перегляді індивідуальних та колегіальних рішень; г) поняття «тлумачення законів» та «дискреція» недостатньо розмежовані та інші.
The article reveals the problems of individual issues of discretion (judicial discretion) of administrative courts. The article defines discretionary powers in the field of administrative proceedings as the subject of consideration of public legal disputes. Attention is drawn to the fact that the limitation of the court's discretion is a component of the issue of judicial discretion. It is substantiated that the relevance of the problem of limiting judicial discretion is due to the fact that this legal phenomenon in the judicial process is closely related to the protection and implementation of the rights, freedoms and interests of the person; with the implementation of fair administrative proceedings; includes a potential corruption component and can act as a legal prerequisite for the arbitrariness of authorities. It is noted that one of the main directions of ensuring the balanced development of justice in modern conditions is digital transformation, which covers almost all stages of the administrative judicial process and all instances of administrative proceedings and expands the range of judicial discretion.The authors draw attention to the provisions of the draft Law No. 9090 on amendments to some legislative acts regarding the digitalization of judicial proceedings in the sense of determining trends in the development of judicial discretion. It is noted that under the influence of the digitalization of justice, the limits and variability of judicial discretion will change. There are three main doctrinal approaches to understanding the legal nature of judicial discretion, namely: 1) it is the authority of administrative courts; b) it is their right; c) it is their duty.Attention is drawn to the fact that under the influence of digitalization of society and justice, the range of exercise of judicial discretion is expanding. The main problems of national legislation in the sense of the implementation of discretionary powers in the field of administrative proceedings were identified, namely: a) lack of clear rules regarding the limits of judicial intervention in the discretionary powers of administrative bodies; b) lack of distinction between the discretionary powers of elected and non-elected authorities, which complicates consideration of administrative cases; c) the difference in the scope of the court's powers when reviewing individual and collegial decisions is not defined; d) the concepts of "interpretation of laws" and "discretion" are not sufficiently distinguished and others.
The article reveals the problems of individual issues of discretion (judicial discretion) of administrative courts. The article defines discretionary powers in the field of administrative proceedings as the subject of consideration of public legal disputes. Attention is drawn to the fact that the limitation of the court's discretion is a component of the issue of judicial discretion. It is substantiated that the relevance of the problem of limiting judicial discretion is due to the fact that this legal phenomenon in the judicial process is closely related to the protection and implementation of the rights, freedoms and interests of the person; with the implementation of fair administrative proceedings; includes a potential corruption component and can act as a legal prerequisite for the arbitrariness of authorities. It is noted that one of the main directions of ensuring the balanced development of justice in modern conditions is digital transformation, which covers almost all stages of the administrative judicial process and all instances of administrative proceedings and expands the range of judicial discretion.The authors draw attention to the provisions of the draft Law No. 9090 on amendments to some legislative acts regarding the digitalization of judicial proceedings in the sense of determining trends in the development of judicial discretion. It is noted that under the influence of the digitalization of justice, the limits and variability of judicial discretion will change. There are three main doctrinal approaches to understanding the legal nature of judicial discretion, namely: 1) it is the authority of administrative courts; b) it is their right; c) it is their duty.Attention is drawn to the fact that under the influence of digitalization of society and justice, the range of exercise of judicial discretion is expanding. The main problems of national legislation in the sense of the implementation of discretionary powers in the field of administrative proceedings were identified, namely: a) lack of clear rules regarding the limits of judicial intervention in the discretionary powers of administrative bodies; b) lack of distinction between the discretionary powers of elected and non-elected authorities, which complicates consideration of administrative cases; c) the difference in the scope of the court's powers when reviewing individual and collegial decisions is not defined; d) the concepts of "interpretation of laws" and "discretion" are not sufficiently distinguished and others.
Опис
Ключові слова
дискреція, діджиталізація, суддівський розсуд, адміністративні суди, судочинство, захист прав і свобод осіб, правосуддя, discretion, digitalization, judicial discretion, administrative courts, judiciary, protection of rights and freedoms of individuals, justice
Бібліографічний опис
Наука і техніка сьогодні. Серія «Педагогіка», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Фізико-математичні науки», Серія «Техніка»