Суддівська дискреція як елемент доступу до правосуддя
Вантажиться...
Дата
2022
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття присвячена обгрунтуванню віднесення дискреційних повноважень до елементів реалізації права на доступ до правосуддя. Обгрунтовується, що дотепер немає єдиної думки щодо елементів принципу доступу до правосуддя. Більшість елементів принципу доступності судового захисту прав мають вихід на належне виконання наданих процесуальним законом повноважень судді. І ці повноваження, за загальним правилом, чітко регламентовані законом з метою недопущення обмеження права доступу до правосуддя. Але в деяких випадках законодавець надає можливість вийти за межі цих повноважень в процесі виключно для виконання мети судочинства – винесення законного та обгрунтованого рішення по справі. Дискреційні повноваження – це можливість судді діяти на власний розсуд або обирати з декількох законних варіантів поведінки. При вирішенні питання, чи можна відносити до елементів доступу до правосуддя дискреційні повноваження, або лише тільки визначені законом повноваження судді, слід виходити з наступного. Перед суддями стоїть багато викликів організаційного та правозастосовного характеру, які необхідно оперативно вирішувати, особливо на сучасному етапі, в воєнні часи. Однак будь-яка стала система права має прогалини і колізії законодавства. І суддя, як представник судової гілки влади, повинен мати певну свободу при виявленні таких колізій та прогалин для належного захисту прав та інтересів учасників процесу і гарантування доступності правосуддя й оперативності вирішення спорів. Без надання йому дискреційних повноважень з таких питань швидке відновлення прав учасників правовідносин видається неможливим. Окремо слід зазначити, що важливою складовою доступу до правосуддя є впровадження електронного судочинства. І виклики сьогодення також потребують надання судді додаткових повноважень з цього питання. Тому доречно підсумувати, що дискреційні повноваження слід відносити до елементів реалізації права на доступ до правосуддя. Такі повноваження мають надаватися судді як в країнах зі сталим розвитком, так і тих, що знаходяться в перехідному періоді. Невизнання вказаного призводить до правореалізаційних проблем за наявності колізій і прогалин законодавства, які не можуть бути оперативно усунені.
The article is devoted to the justification of assigning discretionary powers to the elements of the implementation of the right to access to justice. It is justified that until now there is no consensus on the elements of the principle of access to justice. Most of the elements of the principle of availability of judicial protection of rights are directly related to the proper implementation of the judge's powers granted by the rules of procedural law. And these powers are regulated by law in order to prevent the restriction of the right to access to justice. But in some cases the legislator provides judge with an opportunity to go beyond these powers solely in order to fulfill the purpose of the judicial proceedings – rendering a legal and well-founded decision on the case. Discretionary powers are the judge's ability to act on his/ her own discretion or to choose from several legal options of behavior. In order to define whether discretionary powers can be regarded as the elements of access to justice together with judge’s powers prescribed directly by law or not one must realize that judges face a lot of challenges to be resolved promptly and without any delay, especially at the current stage, in wartime. However, any well established legal system has gaps and conflicts of laws. A judge, as a representative of the judicial branch of authorities, should have a certain freedom in identifying such conflicts and gaps in order to protect the rights and interests in a proper way as well as guarantee the availability of justice and prompt resolution of disputes. It seems impossible to provide quick restoration of rights without giving judge discretionary powers in some cases. It should be also known that an important component of access to justice is the introduction of electronic justice. And today's challenges also require giving the judge additional powers on this issue. Therefore the discretionary powers should be attributed to the elements of the implementation of the right to access to justice. The aforementioned powers should be provided to judges both in countries with sustainable development and those in transition period. Otherwise conflicts of laws and gaps in legislation lead to legal enforcement problems which cannot be eliminated promptly.
The article is devoted to the justification of assigning discretionary powers to the elements of the implementation of the right to access to justice. It is justified that until now there is no consensus on the elements of the principle of access to justice. Most of the elements of the principle of availability of judicial protection of rights are directly related to the proper implementation of the judge's powers granted by the rules of procedural law. And these powers are regulated by law in order to prevent the restriction of the right to access to justice. But in some cases the legislator provides judge with an opportunity to go beyond these powers solely in order to fulfill the purpose of the judicial proceedings – rendering a legal and well-founded decision on the case. Discretionary powers are the judge's ability to act on his/ her own discretion or to choose from several legal options of behavior. In order to define whether discretionary powers can be regarded as the elements of access to justice together with judge’s powers prescribed directly by law or not one must realize that judges face a lot of challenges to be resolved promptly and without any delay, especially at the current stage, in wartime. However, any well established legal system has gaps and conflicts of laws. A judge, as a representative of the judicial branch of authorities, should have a certain freedom in identifying such conflicts and gaps in order to protect the rights and interests in a proper way as well as guarantee the availability of justice and prompt resolution of disputes. It seems impossible to provide quick restoration of rights without giving judge discretionary powers in some cases. It should be also known that an important component of access to justice is the introduction of electronic justice. And today's challenges also require giving the judge additional powers on this issue. Therefore the discretionary powers should be attributed to the elements of the implementation of the right to access to justice. The aforementioned powers should be provided to judges both in countries with sustainable development and those in transition period. Otherwise conflicts of laws and gaps in legislation lead to legal enforcement problems which cannot be eliminated promptly.
Опис
Ключові слова
право на захист, судочинство, суддя, дискреційні повноваження, доступ до правосуддя, судове рішення, електронне правосуддя, right to protection, judiciary, judge, discretionary, powers, access to justice, court decision, e-justice
Бібліографічний опис
Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету