Аналіз та пропозиції щодо удосконалення окремих положень законопроєкту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності управління природоохоронними територіями та об’єктами природно-заповідного фонду»

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2023
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
В статті досліджуються основні положення законопроєкту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності управління природоохоронними територіями та об’єктами природно-заповідного фонду», оприлюдненого 12 січня 2023 року. Особливістю цього законопроєкту є те, що він націлений внести зміни не тільки в правове регулювання відносин щодо об’єктів природно-заповідного фонду, а й щодо інших природоохоронних територій, які на сьогоднішній день, в цілому, перевищують площу цілого ряду європейських країн. При порівнянні окремих положень вищезазначеного законопроєкту з певними нормами чинних законів, встановлено, що введення терміну «природоохоронні території» в значну частину статей Закону України «Про природно-заповідний фонд України» зроблено без будь-якого узгодження як з іншими статтями цього Закону, так і з іншими нормативно-правовими актами національного законодавства. Проаналізовано норму законопроєкту щодо розробки Положень для кожної зазначеної категорії: Смарагдової мережі, водно-болотного угіддя міжнародного значення та інших природоохоронних територій. На підставі цього зроблено висновок, що всі вони мають свою специфіку і процес розробки Положень приведе до значної бюрократичної роботи, відсуваючи на друге місце охоронну, наукову та іншу природоохоронну діяльність. Поза увагою законодавця, також, залишається, хто саме повинен розробляти ці Положення. В ході дослідження значну увагу зосереджено на правовому регулюванні відносин щодо Смарагдової мережі, яка вдвічі перевищує площу всього природно-заповідного фонду України. Констатується, що на сьогоднішній день існує окремий законопроєкт, який має бути прийнятий. Це пов’язано не лише з підписанням угоди про асоціацію України з ЄС, а і з тим, що Україна вже ратифікувала Бернську конвенцію, яка впровадила Смарагдову мережу в усіх країнах-членах Конвенції. Саме це є підґрунтям того, що Смарагдова мережа не повинна включатись в Закон України «Про природно-заповідний фонд України» і наразі існує нагальна потреба прийняття окремого закону, доопрацювавши вже існуючий зареєстрований законопроєкт «Про території Смарагдової мережі». Проводжуючи дослідження, аналізуються положення законопроєкту щодо правового режиму біосферних заповідників/резерватів України, враховуючи реалізацію ними основних своїх функцій. Спираючись на реальну практику функціонування об’єктів природно-заповідного фонду, зазначається, що першочергове значення для забезпечення їх режиму мають повноваження і діяльність служби державної охорони природно-заповідного фонду. Проте, в реальності пропонується радикальне зниження її статусу та вилучення статей, пов’язаних з повноваженнями цього органу. Констатується цілеспрямоване необґрунтоване різке зменшення ролі Національної академії наук України в координації і узагальненні наукових досліджень та, загалом, нівелювання наукової складової в діяльності об’єктів природно-заповідного фонду. Звертається увага на те, що проблеми і недоліки цього законопроєкту не є вичерпними. Їх дослідження та аналіз буде продовжено в наступних наукових роботах.
In this article, the author analyses the main provisions of the draft Law «On Amendments to Legislative Acts of Ukraine on Improving Efficiency of Protected Areas and Objects of the Nature-Reserve Fund Management» of 12th January 2023. In broad outline, the specifics of the draft law consist not just of the improvement of the regulations governing the management of protected areas, which according to the national legislation and using its terms are legally recognised as areas of the «State Nature Conservation Fund», but aims to improve regulations for management and use of other valuable nature areas. The comparative analysis of the particular provisions of the draft law with the currently effective legislation demonstrates that the amendment of the Law of Ukraine «On the Nature Conservation Fund of Ukraine» by introducing the term «protected areas» into the most of its provisions hardly correspond with other provisions of this law as well as with other legal acts of the Ukrainian legislation. The author analyses the provisions of the draft Law «On Amendments to Legislative Acts of Ukraine on Improving Efficiency of Protected Areas and Objects of the Nature-Reserve Fund Management» in terms of different categories of the protected areas: the Emerald Network sites, wetlands of international importance etc. As each of the categories has its own specific, the author comes to the conclusion that the process of the Regulations’ development may lead to huge bureaucracy leaving a much less space for conservation, research and other environmental protection activities. In addition, there is an essential gap in the draft law because it does not clearly establish who shall be responsible for the development of Regulations. The study pays considerable attention to legal regulations of the Emerald Network sites, which total area is twice bigger than the protected areas of all the Nature Conservation Fund belonging. The author emphasises that a specific law on the Emerald Network is required. This is caused not only by Ukraine’s commitments under the Association Agreement between the EU and Ukraine, but because Ukraine is a party of the Bern Convention stipulating the creation of the Emerald Network in the countries where the convention was adopted and ratified. Therefore, the draft law «On the areas of the Emerald Network» that has already been submitted to the Parliament of Ukraine would rather be adopted than the Law «On the Nature Conservation Fund of Ukraine» is extended to the Emerald Network. In the course of the study, the provisions of the draft law on the legal regime of biosphere reserves of Ukraine are analyzed, taking into account implementation of their main functions. Based on the real practice of the nature reserve fund’s functioning, the author notes that the powers and activities of the nature reserve fund state protection service are of primary importance for ensuring their regime. However, in reality, it is proposed to radically reduce its status and remove articles related to the authority of this body. There is a purposeful, unjustified sharp reduction in the role of the National Academy of Sciences of Ukraine in the coordination and generalization of scientific research and, in general, the leveling of the scientific component in the activities of the nature reserve fund objects. The author draws attention to the fact that the problems and shortcomings of this draft law are not exhaustive. Their research and analysis will be continued in the following scientific works.
Опис
Ключові слова
законопроєкт, природно-заповідний фонд, Смарагдова мережа, природоохоронні території, біосферні заповідники, водно-болотні угіддя, natural reserve fund, Emerald Network, nature conservation territories, draft law, biosphere reserves
Бібліографічний опис
Правова держава = Сonstitutional State
ORCID:
УДК