Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/34295
Title: Management Technologies of Business Modeling in IT Startup Marketing
Other Titles: Управлінські технології бізнес-моделювання в маркетингу стартапів
Authors: Chaikovska, Maryna P.
Bielienkaia, Elina
Чайковська, Марина Петрівна
Бєлєнькая, Еліна Петрівна
Citation: Маркетинг і цифрові технології = Marketing and Digital Technologies
Issue Date: 2022
Keywords: management technologies of business modeling
IT startups
business models of startups
marketing strategy
business modelling tools
управлінські технології бізнес-моделювання
ІТ-стартапи
бізнес-моделі стартапів
маркетингова стратегія
інструменти бізнес-моделювання
Series/Report no.: ;Т. 6. № 1.
Abstract: The article is devoted to the main problematic issues of the relationship between management technologies, business modeling and marketing planning of IT startups. Modern approaches to classification, tasks, templates and elements of building business models are analyzed. Current issues and opportunities of management and marketing in the startup industry are considered. It is proposed to use business modeling tools in the chain of stages of an effective management process for startups to reduce risks. The role of IT startup business model management in marketing planning is determined. The advantages for entrepreneurs and investors of adequate application of business models in order to understand how the business idea will be implemented and assess the profitability of the project are described. The role of marketing planning in the management of IT startups with the help of business modeling management technologies is analyzed on the example of the Ukrainian startup project "Monobank". The principles of integration and convergence of management and marketing of IT-startups in solving the problem of attracting investment and bringing an innovative product or service to market are formulated.
Стаття присвячена основним проблемним питанням взаємозв’язку між управлінcькими технологіями бізнес-моделюванням та маркетинговим плануванням ІТ-стартапів. Проаналізовано сучасні підходи до класифікації, завдання, шаблони та елементи побудови бізнес-моделей. Розглянуто актуальні проблеми та можливості менеджменту та маркетингу в індустрії стартапів. Запропоновано для зменшення ризиків використовувати інструменти бізнес-моделювання в ланцюжку етапів ефективного управлінського процесу для стартапів. Обумовлено роль управління бізнес-моделями ІТ-стартапу у плануванні маркетингу. Описано переваги для підприємців та інвесторів адекватного застосування бізнес-моделей задля розуміння того, як буде реалізована бізнес-ідея та оцінки прибутковості проекту. На прикладі українського стартап-проекту «Monobank» проаналізовано роль маркетингового планування при управлінні IT-стартапами за допомогою управлінських технологій бізнес-моделювання. Сформульовано принципи інтеграції та конвергенції менеджменту та маркетингу IT-стартапів при вирішенні проблеми з залученням інвестицій та з виведенням інноваційного продукту або послуги на ринок.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/34295
DOI: 10.15276/mdt.6.1.2022.6
Other Identifiers: UDC 338.24:339.138
Appears in Collections:Статті та доповіді ЕПФ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
79-91.pdf1.11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.