Маркетинг, добробут, доступ до технологій та розвиток соціо-економічних систем
Вантажиться...
Дата
2019
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглянуто зв’язок між розвитком маркетингу, економічним розвитком та рівнем життя, доступом до інформаційних технологій та ступенем відповідності соціо-економічних систем настановам сталого розвитку. Визначені кількісні показники для оцінки кожної з чотирьох груп чинників. На основі значень цих показників по 18 країнах Європи з використанням кореляційного аналізу визначено щільність зв’язку між валовим національним доходом, доступом до інтернет, доступом до сучасних технологій, індексом людського розвитку та показниками розвитку маркетингових систем: питомим роздрібним товарообігом та питомою площею роздрібної торгівлі. За допомогою дисперсійного аналізу показано, що зв’язок між наведеними показниками існує і є статистично значимим, проте ступінь кореляції між рівнем добробуту споживачів, доступом до інформаційних технологій та розвитком маркетингових систем є слабким. Одержані результати пояснюються випереджаючим характером зростання доступу до інтернет-технологій у порівнянні з розвитком інфраструктури та інституцій маркетингових систем.
В статье рассмотрена связь между развитием маркетинга, экономическим развитием и уровнем жизни, доступом к информационным технологиям и степенью соответствия социо-экономических систем требованиям устойчивого развития. Определены количественные показатели для оценки каждой из четырех групп факторов. На основе значений этих показателей по 18 странам Европы с использованием корреляционного анализа определены теснота связи между валовым национальным доходом, наличием доступа к интернет, доступом к современным технологиям, индексом человеческого развития и показателями развития маркетинговых систем: удельным розничным товарооборотом и удельной площадью розничной торговли. С помощью дисперсионного анализа показано, что связь между приведенными показателями существует и является статистически значимым, однако степень корреляции между уровнем благосостояния потребителей, доступ к информационным технологиям и развитием маркетинговых систем является слабой. Полученные результаты объясняются опережающим характером роста доступа к интернет-технологий по сравнению с развитием инфраструктуры и институтов маркетинговых систем.
The article scrutinises the relationship between marketing development, economic development and welfare, access to information technology and the degree to which socio-economic systems meet the requirements of sustainable development. In the framework of macromarketing and relationship marketing approaches there is to be supposed relations between socio-economic development, including technological subsystem and welfare and development of marketing systems. These relations can be traced through quantitative indicators for assessing each of the four groups of factors, which are hence determined. Based on the values of these indicators for 18 European countries, using the correlation analysis, the degree of relation between gross national income standing for welfare, Internet access and access to modern technologies, standing for achievement to new technologies, the human development index and sustainable society index (SSI), both standing for the degree to which socio-economic systems complies to the requirements of sustainable development and marketing systems development indicators as per capita retail turnover and per capita retail area is calculated. Using the ANOVA, it is shown that the relationship between the given indicators exists and is statistically significant, however, the degree of correlation between the level of consumer welfare, access to modern technology and the development of marketing systems is weak. In some instances, this result is comparable to certain, having been described earlier where development of marketing systems was reported being in contradiction to development of the societal system through entropy. The results are explained by the outstripping nature of the growth of access to Internet technologies in comparison with the development of infrastructure and marketing systems institutions and that technology achievement index (TAI) comprises more aspects than using of internet technologies alone. Some other forms of relations between marketing and socio-economic system are supposed, which requires further research.
В статье рассмотрена связь между развитием маркетинга, экономическим развитием и уровнем жизни, доступом к информационным технологиям и степенью соответствия социо-экономических систем требованиям устойчивого развития. Определены количественные показатели для оценки каждой из четырех групп факторов. На основе значений этих показателей по 18 странам Европы с использованием корреляционного анализа определены теснота связи между валовым национальным доходом, наличием доступа к интернет, доступом к современным технологиям, индексом человеческого развития и показателями развития маркетинговых систем: удельным розничным товарооборотом и удельной площадью розничной торговли. С помощью дисперсионного анализа показано, что связь между приведенными показателями существует и является статистически значимым, однако степень корреляции между уровнем благосостояния потребителей, доступ к информационным технологиям и развитием маркетинговых систем является слабой. Полученные результаты объясняются опережающим характером роста доступа к интернет-технологий по сравнению с развитием инфраструктуры и институтов маркетинговых систем.
The article scrutinises the relationship between marketing development, economic development and welfare, access to information technology and the degree to which socio-economic systems meet the requirements of sustainable development. In the framework of macromarketing and relationship marketing approaches there is to be supposed relations between socio-economic development, including technological subsystem and welfare and development of marketing systems. These relations can be traced through quantitative indicators for assessing each of the four groups of factors, which are hence determined. Based on the values of these indicators for 18 European countries, using the correlation analysis, the degree of relation between gross national income standing for welfare, Internet access and access to modern technologies, standing for achievement to new technologies, the human development index and sustainable society index (SSI), both standing for the degree to which socio-economic systems complies to the requirements of sustainable development and marketing systems development indicators as per capita retail turnover and per capita retail area is calculated. Using the ANOVA, it is shown that the relationship between the given indicators exists and is statistically significant, however, the degree of correlation between the level of consumer welfare, access to modern technology and the development of marketing systems is weak. In some instances, this result is comparable to certain, having been described earlier where development of marketing systems was reported being in contradiction to development of the societal system through entropy. The results are explained by the outstripping nature of the growth of access to Internet technologies in comparison with the development of infrastructure and marketing systems institutions and that technology achievement index (TAI) comprises more aspects than using of internet technologies alone. Some other forms of relations between marketing and socio-economic system are supposed, which requires further research.
Опис
Ключові слова
маркетингова система, добробут, соціо-економічна система, доступ до технологій, інформаційні технології, кореляція, маркетинговая система, благосостояние, социо-экономическая система, доступ к технологиям, информационные технологии, корреляция, marketing system, welfare, socio-economic system, access to technology, information technology, correlation
Бібліографічний опис
Науковий економічний журнал «Інтелект ХХІ»