Нетехнологічні чинники розвитку цифрових маркетингових систем на рівні національної економіки

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Розвиток цифрових технологій та поширення їх використання у маркетингу спричинили виникнення цифрового маркетингу, який у статті розглядається на макрорівні, тобто як специфічна система на рівні національної економіки, розвиток якої перебуває під впливом низки чинників. Стаття присвячена визначенню нетехнологічних чинників впливу на розвиток цифрової маркетингової системи на рівні національної економіки. На основі теорії домінування обслуговування та соціальної теорії систем визначено чотири групи чинників впливу, а саме рівень економічного розвитку, рівень конкуренції, обсяг рекламного ринку, поширеність продовжуваної освіти дорослих. Як результативні ознаки розвитку системи запропоновані поширеність використання електронної комерції серед кінцевих споживачів та вартість транзакцій у цифровому каналі, що припадає на одного користувача за період часу. За допомогою кореляційного аналізу визначено щільність зв’язку зазначених чинників. Проведено обговорення отриманих результатів. Визначено напрями подальших досліджень.
Развитие цифровых технологий и распространение их использования в маркетинге обусловили возникновение цифрового маркетинга, который в статье рассматривается на макроуровне, то есть как специфическая система на уровне национальной экономики, развитие которой находится под влиянием ряда факторов. Статья посвящена определению нетехнологических факторов влияния на развитие цифровой маркетинговой системы на уровне национальной экономики. На основе теории доминирования обслуживания и социальной теории систем определены четыре группы факторов влияния, а именно уровень экономического развития, уровень конкуренции, объем рекламного рынка, распространенность продолжающегося образования взрослых. В качестве результативных признаков развития системы предложены распространенность использования электронной коммерции среди конечных потребителей и стоимость транзакций в цифровом канале, которая приходится на одного пользователя за период времени. С помощью корреляционного анализа определены плотность связи указанных факторов. Проведено обсуждение полученных результатов. Определены направления дальнейших исследований.
The development of digital technologies and the spread of their use in marketing led to the emergence of digital marketing, which in this paper is considered at the macro level – as a specific system within the national economy; its development is influenced by a number of factors. The article is addressed the exploration of non-technological factors impacting the development of the digital marketing system embracing the national economy. There are 28 national economies, included in the present research. They represent the most digitally developed nations, other major world economies, developed Based on the theory of service dominant logic (S-D logic) and the Social Theory of Systems, four groups of factors are identified: the level of economic development, the level of competition, the size of the advertising market, the proliferation of continuing adult education. Development of digital marketing system is measured by proliferation of the use of e-commerce among end users, taken as a part of population, and the cost of transactions in a digital channel per user over a period of time, taken as an Average Revenue per User (ARPU). Correlation analysis determined the density of the relationship between factor and resulting variables. The results show that, as expected, there is a positive correlation between the level of economic development and the development of digital marketing systems. A positive correlation was also established with the level of competition in the domestic market and the level of continuing lifelong education. A positive correlation was also founded with the size of the advertising market. At the same time, a low correlation was found between the results and the degree of openness of the economy and the size of foreign direct investment. The results obtained are interpreted as indicating that the digital marketing system is likely to develop productively after the marketing system as a whole has reached a certain high level of development and cannot fill up the lack of such development. Digital marketing system is developing mainly on the basis of internal resources. There are pointed directions for further researches.
Опис
Ключові слова
маркетинг, маркетингова система, соціальна теорія систем, аґрегований ринок реклами, цифровий маркетинг, чинники впливу, маркетинговая система, социальная теория систем, агрегированный рынок рекламы, цифровой маркетинг, факторы влияния, marketing, marketing system, Social System Theory, S-D logic, digital marketing, aggregate advertising, factors of influence
Бібліографічний опис
Проблеми системного підходу в економіці
ORCID:
УДК