Эротический аспект ностальгии в лирике П. Барсковой

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
В статье представлено прочтение смыслопорождающего потенциала феномена зеркальности и «музыкальной эротики» в ностальгическом дискурсе Полины Барсковой. Представлена интерпретация лирического сюжета стихотворения «Отражение» в соответствии с наследованием и преобразованием П. Барсковой традиций изображения интимного как фактора ностальгического мировосприятия. В лирическом сюжете выявлена авторская точка зрения на соотношение тем интимности, зеркальности и музыкальности. Проанализированы трансформации эротических кодов авторским сознанием поэтессы в соответствии с семиотизацией страстей и ностальгическими процессами. Осмыслен авторский взгляд на мир в тексте «Отражения». В поле исследования вошли такие показатели ностальгического дискурса поэтессы, как авторские коды, эротические коннотации, феномены зеркальности и музыкальности и их символический потенциал, семиотизация страстей.
У статті представлено прочитання сенсопороджувального потенціалу феномену дзеркальності і «музичної еротики» в ностальгічному дискурсі Поліни Барскової. Представлено інтерпретацію ліричного сюжету віршу «Відображення» відповідно до успадкування та перетворення П. Барскової традицій зображення інтимного як фактору ностальгічного світосприйняття. У ліричному сюжеті виявлено авторську точку зору на співвідношення тем інтимності, дзеркальності та музичності. Проаналізовано трансформацію еротичних кодів авторською свідомістю поетеси відповідно до семіотизації пристрастей та ностальгічних процесів. Осмислено авторський погляд на світ у тексті «Відображення». У поле дослідження увійшли такі показники ностальгічного дискурсу поетеси, як авторські коди, еротичні кіннотації, феномени дзеркальності та музикальності та їх символічний потенціал, семіотизація пристрастей.
The article presents a reading of the semantic potential of the phenomenon of mirroring and «musical eroticism» in the nostalgic discourse of Polina Barskova. It is presented interpretation of the lyrical plot of the poem «Reflection» in accordance with the inheritance and transformation of P. Barskova’s traditions of the image of the intimate as a factor of nostalgic worldview. In a lyrical plot is revealed the authorial point of view on correlation of themes of intimacy and musicality. Transformations of erotic codes are analysed in accordance with actualization of musicality by authorial consciousness of the poetess. The study is comprehended the author’s view of the world in the text of «Reflection». An interpretation of the lyrical plot is presented in accordance with the inheritance and transformation of P. Barskov’s traditions of the image of the intimate using the semantic potential of mirroring. The magical nature of the object turned into a mirror is due to the originality of the female view in the lyrical plot of P. Barskova, reflecting both the memory of the erotic experience and the ability to transform the surrounding space, their personal memories and feelings. The semiotization of personal erotic experience carried out in the consciousness of the lyrical heroine, correlates with the reflection and mythologization of intimacy, modeling the nostalgic discourse of the palimpsest consciousness of a modern emigrant poet. The field of study included such indicators of the poetess’s nostalgic discourse as author codes, erotic connotations, phenomena of mirroring and musicality and their symbolic potential, semiotization of passions.
Опис
Ключові слова
музыкальная эротика, зеркало, интимность, ностальгия, Барскова П., музична еротика, дзеркало, інтимність, ностальгія, musical erotica, intimacy, authorial codes, reflection, Barskova P.
Бібліографічний опис
Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
ORCID:
УДК