Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/32914
Title: «Технологічний патерналізм»: сучасні тенденції у вітчизняній журналістиці даних
Other Titles: «Технологический патернализм»: современные тенденции отечественной журналистики данных
«Technological paternalism»: current trends in domestic data journalism
Authors: Полюга, Василь Андрійович
Полюга, Василий Андреевич
Poliuha, Vasyl A.
Citation: Діалог: медіа-студії : зб. наук. праць
Issue Date: 2021
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: великі дані
візуалізація
журналістика даних
інтерактивність
патерналізм
персоналізація інформації
большие данные
визуализация
журналистика данных
интерактивность
патернализм
персонализация информации
big data
data journalism
interactivity
paternalism
personalization of information visualization
Series/Report no.: ;Вип. 27.
Abstract: У статті досліджується подальше зростання ролі великих даних у суспільстві, широке розповсюдження нових практик і методів отримання інформації, таких, як профілювання поведінки споживачів інформації, біометрія, автоматизація тощо, нові можливості створення репортажів новин. Ґрунтуючись на якісному статистичному аналізі новинних сайтів, розглянуто те, як журналістика даних працює в рамках циклу новин професійних редакцій. Крім того, в публікації окреслюються інновації, які журналістика даних вносить у розповідь історій, збирання та розповсюдження новин.
В статье исследуется роль больших данных в обществе, широкое распространение новых практик и методов получения информации, таких, как профилирование поведения потребителей информации, биометрия, автоматизация, новые возможности создания новостных репортажей. Обсуждаются современные практики журналистики данных. Основываясь на качественном статистическом анализе новостных сайтов, исследование рассматривает, как журналистика данных работает в рамках цикла новостей профессиональных редакций. Кроме того, в публикации рассматриваются инновации, которые журналистика данных вносит в рассказ историй, сбор и распространение новостей.
The article considers the further growth of the role of big data in society, the widespread use of new practices and methods of obtaining information, such as profiling consumer information, biometric data, automation, new opportunities for news reporting. Modern journalistic practices of news information presentation journalism are discussed. Because big data-based algorithms, which have recently been widely implemented to «optimize the performance» of social networks and search engines, often determine what information will be displayed and which sites respond to search queries. By creating and training neural networks, our preferences are analyzed — likes, reposts, comments — and on this basis, an individual news feed is formed for each account. As a result, the views that users do not share are gradually disappearing from the feed, and those that they like are emerging. The news world is becoming comfortable and understandable. The combination of machine and journalistic selection results is particularly interesting through the prism of data journalism, as this type of journalistic activity can be seen as the result of journalistic and technological practices. Based on a qualitative statistical analysis of news sites, the study examines how data journalism works in the news cycle of professional newsrooms. In addition, the publication explores the innovations that data journalism brings to storytelling, news gathering, and dissemination. Through statistical analysis of the content of these Internet resources, a clear direction in the information policy of media companies to give preference to linear formats of information messages. This direction of consumer information is more effective compared to truly interactive and less paternalistic data journalism projects. Thus, paternalism is probably the best from a commercial point of view. Professional paternalism is an important source for maintaining journalistic autonomy, while in public debates and on technology platforms «bubble filters» and delegating decision-making to machines are considered negative paternalism. In an age when journalism merges with artificial intelligence and journalists and engineers create algorithms side by side to protect their immunity, journalists need to make sure that the audience is informed about the methodology, the validity of the choice of design in interactive programs, clearly motivated. In our opinion, problems arise only if the auditor (journalist or program /developer) does not pay attention to the difference between filtering and selection in different digital texts.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/32914
DOI: https://doi.org/10.18524/2308-3255.2021.27.251417
Other Identifiers: УДК 316.454.52:311.2
Appears in Collections:Діалог: Медіа-студії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
171-182.pdf703.1 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.