Цифрова трансформацiя банкiв в Українi

Анотація
Статтю присвячено вивченню та аналізу банківського сектору у форматі трансформації банків в Україні. Досліджується розвиток фінансового посередництва, а саме трансформація банків у вигляді цифрового банкінгу. Здійснено огляд найбільш розповсюджених вітчизняних інноваційних банківських продуктів. Сформульовані основні стратегії розвитку та маркетингових комунікацій у банківській сфері, надано розмежування та характеристика найсучасніших моделей ведення банківського бізнесу, зроблена порівняльна характеристика моделей ведення банківського бізнесу, що дало можливість висвітлювати переваги та недоліки. На основі проведеного дослідження виокремлені основні банки, які впроваджують цифровізацію своїх послуг, визначені проблеми, з якими стикаються нині ці банки, та виокремлено необхідність у сучасних умовах переходу банківського сектору на інноваційний шлях цифрової трансформації.
Статья посвящена изучению и анализу банковского сектора в формате трансформации банков в Украине. Исследуется развитие финансового посредничества, а именно трансформация банков в виде цифрового банкинга. Проведен обзор наиболее распространенных отечественных инновационных банковских продуктов. Сформулированы основные стратегии развития и маркетинговых коммуникаций в банковской сфере, предоставлены разграничения и характеристика современных моделей ведения банковского бизнеса, сделана сравнительная характеристика моделей ведения банковского бизнеса, что позволило освещать преимущества и недостатки. На основе проведенного исследования выделены основные банки, которые внедряют цифровизацию своих услуг, определены проблемы, с которыми сталкиваются сегодня эти банки, и выделена необходимость в современных условиях перехода банковского сектора на инновационный путь цифровой трансформации.
The history of financial intermediation is related to the need to overcome the space and time constraints of trading. It is because of the spatial remoteness of the counterparties that a financial intermediary arises, which provided the liquidity necessary for the transaction and assumed some of the risks and created the conditions for completing the transaction, providing the calculations. Therefore, the purpose of the study is to summarize theoretical provisions on new digital technologies of banking activity, systematization of modern tendencies of provision of banking services with the use of remote sales channels, substantiation of their influence on the modern domestic economic and national economy. It should be noted that the development of digital technologies and mobile Internet access has a significant impact on the activity of even those banks, which are not technological leaders but rather fall into the category of “followers”. If before the client from the institution of the bank in which it is serviced, it was only necessary to obtain a limited list of purely banking services, then most banks are competing for the number of services provided and the possibility of receiving and using them remotely. The greater the number of services provided to the client, the higher the customer loyalty indicators. Today in Ukraine the most active are the digitalization of Privatbank, Raiffeisen Bank Aval, Alfa-Bank and other banks. They are separated from other banks by providing innovative products, including Internet banking. One of the problems of remote banking service is an Internet banking connection channel, which is implemented through the site only in four banks: Privatbank, Sberbank, FUIB and Alfa-Bank. Other financial institutions have a branch, call center or ATM connection. The downside is also the inability to open a current account through Internet banking. Mobile applications are represented by most of the analyzed banks, but it remains relevant to provide a full range of banking services that will be available from a smartphone. Increased competition provokes increased threats to banks, which are expressed in cyberattacks. Information interventions pose a significant threat to cyber security. Threats can be both internal and external. In order to develop an effective mechanism for counteracting cyber threats, Ukraine needs to take the existing practice of other countries and the international community as an example and bring it into line with Ukrainian realities.
Опис
Ключові слова
інтернет-банкінг, трансформація банків, цифровий банкінг, банківські продукти, інноваційні продукти, интернет-банкинг, трансформация банков, цифровой банкинг, банковские продукты, инновационные продукты, internet-bankng, banking transformation, digital banking, banking products, innovative products
Бібліографічний опис
Бізнес-навігатор
DOI
ORCID:
УДК