Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/32357
Title: Multimedia beim erwerb der fremdsprachlichen diskursiven kompetenz
Other Titles: Мультимедіа при опануванні іноземною дискурсивною компетенцією
Multimedia in mastering foreign discourse competence
Authors: Никифоренко, Ірина Валеріївна
Никифоренко, Ирина Валерьевна
Nykyforenko, Iryna V.
Citation: Записки з романо-германської філології = Writings in Romance-Germanic Philology
Issue Date: 2021
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: Fremdsprache
Interaktion
Multimedia
Online-Unterricht
diskursive Kompetenz
Deutsch als Fremdsprache
іноземна мова
інтеракція
мультимедіа
онлайн навчання
дискурсивна компетенція
німецька як іноземна
foreign language
interaction
multimedia
online learning
discourse competence
German as a foreign language
Series/Report no.: ;Вип. 2(47).
Abstract: Der Beitrag befasst sich mit Fragen der Verwendung von innovativen Multimedia-Technologien beim Erwerb der fremdsprachlichen diskursiven Kompetenz, um die Motivation zum Fremdsprachenlernen zu erhöhen. An den Universitäten nimmt der Multimedia-Einsatz beim Fremdsprachenunterricht ständig zu, weil sich der Einsatz von Computern im Fremdsprachenunterricht als ein vielversprechender Weg erwies. Beim Studium der Fremdsprachen kann man mit Hilfe von Computern und anderen Multimedia die Lernaktivitäten der Studenten mit hoher Genauigkeit und Objektivität durch ständiges Feedback kontrollieren. Neue Multimedia-Tools, die das audio-visuelle Format verwenden, bieten Möglichkeiten, die herkömmliche Lehrbücher nicht bieten können. Im Artikel betrachtet man Multimedia-Technologien (auch beim Online-Unterricht) als eine wichtige und mächtige moderne Informationsquelle für die Entwicklung der Erkenntnisaktivitäten der Studenten, ihrer Schaffenskreativität, Interessen, Fähigkeiten und Fertigkeiten beim Erwerb der fremdsprachlichen diskursiven Kompetenz. Es gibt zahlreiche Tools, die einen gelungenen Online-Unterricht im DaF-Bereich unterstützen. Der mediengestützte Unterricht bezeichnet Lernformen, bei denen der traditionelle Präsenzunterricht durch Phasen ergänzt wird, in denen die Lernenden durch Einsatz digitaler Medien Deutsch als Fremdsprache erlernen. Die aktuelle Situation des Einsatzes der digitalen Medien wird beschrieben und darauf aufbauend werden die Perspektiven des mediengestützten Lehrens und Lernens formuliert. Empfehlungen für ein mediengestütztes Lernen werden gegeben, das sowohl diskursive Kompetenz, als auch sprachliche und interkulturelle Kompetenzen bei Studierenden entwickelt. Die Multimediatechnik stellt tatsächlich fakultative Tools bereit, die individuelle Kompetenzdefizite ausgleichen helfen.
Стаття висвітлює актуальне питання сучасної методології, а саме – використання інноваційних мультимедійних технологій при опануванні іноземною дискурсивною компетенцією з метою підвищення мотивації до вивчення іноземної мови. У вузах сьогодення постійно збільшується використання мультимедійних засобів при вивченні іноземних мов, тому що ця методика у навчанні іноземних мов виявилася перспективним напрямком, бо дозволяє контролювати навчальну діяльність студента з високою точністю та об’єктивністю, здійснюючи постійний зворотний зв’язок. Нові мультимедійні засоби, в яких використовується аудіо-візуальний формат, надають можливості, які традиційні друковані підручники надати не можуть. У статті розглядаються мультимедійні технології (застосовані також при онлайн навчанні) як важливе джерело пізнавальної активності студентів, розвитку їх творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок при опануванні іноземною дискурсивною компетенцією. Зараз існує велика кількість інструментів, які здатні підтримувати онлайн навчання в області німецької мови як іноземної. Заняття, що проводяться при активному застосуванні мультимедійних ресурсів, надають можливість використання різних навчаючих платформ, за допомогою яких традиційні заняття розширюються фазами, на яких німецька вивчається за підтримки дигітальних мультимедіа. Нами розглядається актуальна ситуація введення в сучасне навчання мультимедіа, на основі якої формулюються перспективи сучасного викладання німецької мови як іноземної, а також даються поради щодо навчання, яке розвиває у вивчаючих німецьку мову як дискурсивну, так і мовну та міжкультурну компетенції. Таким чином, мультимедійні технології дійсно надають факультативну допомогу, що дає можливість компенсувати індивідуальний дефіцит компетенцій.
The given article is dedicated to the study of a relevant issue of modern methodology, namely – the use of innovative multimedia technologies in the acquisition of foreign discourse competence in order to increase motivation to learn a foreign language. Today leading universities are constantly increasing the use of multimedia tools in the study of foreign languages, because this technique in teaching foreign languages has proved to be a promising area, because it allows to control students’ learning activities with high accuracy and objectivity, providing constant feedback. New multimedia tools that use audio-visual format provide opportunities that traditional printed textbooks cannot provide. The article considers multimedia technologies (also used in online learning) as an important source of cognitive activity of students, the development of their creative abilities, interests, skills and abilities in mastering foreign discourse competence. There are now a large number of tools that can support online learning of German as a foreign language. The lessons conducted with the active use of multimedia resources provide an opportunity to use different learning platforms, through which traditional classes are expanded in the phases in which German is studied with the support of digital multimedia. We consider the current situation of introducing multimedia into modern education, based on which the prospects of modern teaching of German as a foreign language are formulated, as well as advice on learning that develops German students both discourse and linguistic as well as cultural competences. Thus, multimedia technologies provide optional help, which makes it possible to compensate for the individual deficit of competencies.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/32357
DOI: https://doi.org/10.18524/2307-4604.2021.2(47).245953
Other Identifiers: UDC 811.11-112’373
Appears in Collections:Записки з романо-германської філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
155-163.pdf564.2 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.