Роль впровадження системи контролінгу в управлінні потенціалом конкурентоспроможності підприємства

Анотація
У статті проаналізовано роль впровадження контролінгу в управлінні потенціалом конкурентоспроможності підприємства на внутрішньому та зовнішньому ринках. Сформульовано основні визначення терміну «контролінг». Визначено основні етапи процесу контролінгу та його методичне забезпечення. Контролінг дозволяє підприємству адаптуватись до постійно зміни середовища та успішно виживати в умовах конкуренці . Сутність контролінгу та його місце в системі управління підприємством можна розглядати з позицій чотирьох підходів: функціонального, ситуаційного, процесного та системного. При цьому виділяють два типи контролінгу, а саме оперативний та стратегічний, які формують цілісну систему контролінгу, що дозволяє підприємству досягнути поставлених кінцевих цілей та результатів. Основне призначення стратегічного контролінгу як інструмента управління полягає у формуванні необхідного інформаційного забезпечення та аналітично бази для формування сукупності індикаторів (показників), які свідчитимуть як про потребу трансформаційних перетворень, так і про х ефективність у довгостроковій перспективі. За допомогою, власне, інструментів оперативного контролінгу формується механізм, який дозволяє своєчасно встановлювати відхилення від наміченого курсу і коригувати напрями розвитку. Складові процесу контролінгу можуть змінюватися залежно від специфіки діяльності та цілей підприємства. Розвиток інтеграційних та глобалізаційних процесів стимулює розвиток трансформаці підприємства на певних етапах його життєвого циклу. Для правильно ідентифікаці точки трансформаці , тобто визначення сукупності контрольних параметрів, які свідчать про необхідність здійснення трансформаці , необхідно залучати інструментарій стратегічного контролінгу, який призначений для підвищення конкурентоспроможності підприємства у загальному бізнес-середовищі. З урахуванням зазначених тенденцій розвитку стратегічні і тактичні трансформаці як інструмент забезпечення конкурентоспроможності та сталого розвитку в динамічному зовнішньому середовищі є необхідною умовою розвитку підприємств.
В статье проанализировано роль внедрения контроллинга в управлении потенциалом конкурентоспособности предприятия на внутреннем и внешнем рынках. Сформулировано основные определения термина «контроллинг». Определено основные этапы контроллинга и его методическое обеспечение. Контроллинг позволяет предприятию адаптироваться к постоянному изменению внешней среды и успешно выживать в условиях конкуренции. Сущность контроллинга и его место в системе управления предприятием можно рассматривать с позиций четырех подходов: функционального, ситуационного, процессного и системного. При этом выделяют два типа контроллинга, а именно - оперативный и стратегический, которые формируют целостную систему контролдинга, которая позволяет предприятию достигнуть поставленных целей и результатов. Основное предназначение стратегического контроллинга как инструмента управления заключается в формировании необходимого информационного обеспечения и аналитической базы для формировании совокупности индикаторов (показателей), которые будут свидетельствовать как о потребности трансформационных преобразований, так и про их эффективность в долгосрочной перспективе. С помощью, собственно, инструментов оперативного контроллинга формируется механизм, который позволяет своевременно устанавливать отклонения от намеченного пути и корректировать направления развития. Составляющие процесса контроллинга могуть изменяться в зависимости от специфики деятельности и целей редприятия. Развитие интеграционных и глобализационных процессов стимулирует развитие трансформации предприятия на определенных этапах його жизненнго цикла. Для правильной идентификации точки трансформации, то есть определения совокупности контрольных параметров, которые свидетельствуют про необходимость осуществления трансформации, необходимо применять инструментарий стратегического контроллинга, который предназначенный для повышения конкурентоспособности предприятия в общей бизнес-среде. С учетом указанных тенденций развития стратегические и тактические трансформации как инструмент обеспечения конкурентоспособности и постоянного развития в динамической внешней среде являются необходимым условием развития предприятия.
The article analyzes the role of introducing controlling in the management of the competitiveness potential of an enterprise in the internal and external markets. The main definitions of the term "controlling" are formulated. The main stages of controlling and its methodological support are determined. Controlling allows an enterprise to adapt to a constantly changing external environment and successfully survive in a competitive environment. The essence of controlling and its place in the enterprise management system can be considered from four approaches: functional, situational, process and systemic. At the same time, two types of controlling are distinguished, namely, operational and strategic, which form an integral controlling system that allows an enterprise to achieve its goals and results. The main purpose of strategic controlling as a management tool is to form the necessary information support and analytical base for the formation of a set of indicators (indicators) which will attest to the need for transformational changes, and about their effectiveness in the long term. With the help of the tools of operational controlling, a mechanism is formed that makes it possible to timely establish deviations from the planned path and correct the direction of development. The components of the controlling process can vary depending on the specifics of the activity and the goals of the company. The development of integration and globalization processes stimulates the development of enterprise transformation at certain stages of its life cycle. To correctly identify the transformation point, that is, to determine the set of control parameters that indicate the need for transformation, it is necessary to use the strategic controlling toolkit, which is designed to increase the competitiveness of the enterprise in the general business environment. Taking into account these development trends, strategic and tactical transformations as a tool for ensuring competitiveness and constant development in a dynamic external environment are a prerequisite for the development of a company.
Опис
Ключові слова
контролінг, управління, менеджмент, конкурентоспроможність, економіка, контроллинг, управление, конкурентоспособность, экономика, controlling, administration, management, competitiveness, economics
Бібліографічний опис
Міжнародний науковий журнал "Інтернаука"
DOI
ORCID:
УДК