Позбавлення судді доплат через нездійснення правосуддя: хибна універсальність

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
The article is devoted to the issue of surcharges to the salaries of judges who do not administer justice. The general legal requirement that such judges do not have the right to additional payments is criticized due to the fact that it: ignores the substantive difference between surcharges (some of which are not due to the organi-zational features of the administration of justice, but is leveled due to the lack of the latter); neglects the onto-logical difference of the reasons that determine the non-administration of justice (provides substantive and pu- nitive measures for situations without a delict);accompanied by positivist detailing with zero regulatory essence (which leads to legal uncertainty). The possibility of applying a general legislative provision in the case when an identical provision of the law has received a situational restriction of its effect (by declaring it unconstitu-tional for a number of cases) is considered. The expanded applied significance of the motivations of the Consti-tutional Court of Ukraine is substantiated, which is not limited to the application of only those norms for the assessment of the constitutionality of which a specific proceeding was directed. By analyzing the previous, ex-isting and future regulation (taking into account the fundamental legal postulates and prevailing practice) the dilemma of the possibility / impossibility of the body of constitutional justice to go beyond the subject of the constitutional representation is revealed; preference (in the modern context) is given to the negative alterna-tive. With reference to the interpretations of the Constitutional Court of Ukraine (and their proven relevance), the position that it is inadmissible to deprive those judges whose failure to administer justice is caused by ex-ternal / exogenous factors (not related to their previous illegal behavior) is asserted. The approaches of public institutions to the differentiated and universal interpretation of the general legislative requirement that judges who do not administer justice do not have the right to additional payments are described. The idea of invalidat-ing Part 10 of Art. 135 of the Law of Ukraine “On the Judiciary and the Status of Judges” is supported.
Статтю присвячено проблематиці доплат до посадового окладу суддів, які не здійснюють правосуддя. Загальний законодавчий припис про відсутність у таких суддів права на доплати піддається критиці у зв'язку з тим, що він: залишає поза увагою змістовну відмінність доплат, нехтує онтологічною різницею причин нездійснення правосуддя, супроводжується позитивістською деталізацією з нульовою регламентаційною сутністю, суперечить правовим позиціям Конституційного Суду України.
Статья посвящена проблематике доплат к должностному окладу судей, которые не осуществляют правосудия. Общеезаконодательное предписание об отсутствии у таких судей права на доплаты подвергается критике в связи с тем, что оно: не учитывает содержательное отличие доплат, пренебрегает онтологической разницей причин неосуществления правосудия, сопровождается позитивистской детализацией с нулевой регламентационной сущностью, противоречит правовым позициям Конституционного Суда Украины.
Опис
Ключові слова
administrative proceedings, source of law, independence of judges, legal certainty, the subject of the constitutional submission, judge’s remuneration, адміністративне судочинство, джерело права, незалежність суддів, правова визначеність, предмет конституційного подання, суддівська винагорода, административное судопроизводство, источник права, независимость судей, правовая определенность, предмет конституционного представления, судейское вознаграждение
Бібліографічний опис
Тhe Journal of Eastern European Law / Журнал східноєвропейського права
DOI
ORCID:
УДК