Метафоричне моделювання концепту ЄВРОПА в українському медіадискурсі
Вантажиться...
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Поняття «Європа» набуло ознак медіаконцепту й стало провідним
в українському медіадискурсі. Джерелом матеріалу дослідження були
публікації українських ЗМІ, представлені в корпусах ГРАК та MovaInfo
(2012–2020 рр.). Аналіз метафоричних моделей, які знайшли місце
в українському масмедійному просторі, показав, що відбувається
багатовимірне розгортання концепту ЄВРОПА, що призводить до втрати
географічного окреслення сфери просторової референції лексеми, і,
як наслідок, до змін у її семантичній структурі. На позначення концепту
переважно вживаються концептуальні метафори фортеця, бабуся,
наставник, мрія, дух, супермаркет, дорога тощо. Аналізований матеріал
свідчить, що останнє десятиріччя ХХ ст. значно актуалізувало концепт
ЄВРОПА, задекларувало його як найважливішу сучасну ідеологему, як
ментальний прообраз майбутнього України.
Понятие «Европа» приобрело признаки медиаконцепта и стало ведущим в украинском медиадискурсе. Источником материала исследования были публикации украинских СМИ, которые представлены в корпусах ГРАК и MovaInfo (2012–2020 гг.). Анализ метафорических моделей, которые нашли место в украинском массмедийном пространстве, показал, что происходит многомерное развертывание концепта ЕВРОПА, которое приводит к потере географического определения сферы пространственной референции лексемы, и, как следствие, к изменениям в ее семантической структуре. Для обозначения концепта преимущественно используются концептуальные метафоры крепость, бабушка, наставник, мечта, дух, супермаркет, дорога и др. Рассматриваемый материал свидетельствует, что последнее десятилетие ХХ в. значительно актуализировало концепт ЕВРОПА, задекларировало его как важнейшую современную идеологему, как ментальный прообраз будущего Украины.
The aim of the study was to analyze metaphorical models which objectify the concept of Europe in modern Ukrainian media. The relevance of this study is confirmed by the fact that in the last decade of the 20th century, the idea of “Europe” has taken on characteristics of a media-concept and a mental prototype of the future, which has taken a leading role in Ukrainian media discourse. The source of materials for this study became publications of “Ukrainian Youth”, “The Voice of Ukraine”, “Day”, “Mirror of the Week”, “Veche”, and others, which are presented in electronic corpuses of Ukrainian texts GRAK and MovaInfo (years 2012–2020). The total amount of analyzed lexical units is 101 (50 lexemes from the corpus MovaInfo and 51 lexemes from the corpus GRAK). The concept of Europe is a culturally-generalized, value-heavy entity, a deep, abstract category, which for a long time built its own multidimensional spheres of concepts. At the same time, the concept of Europe is a national, specific fragment of the nation’s worldview. Analysis of metaphorical models, which found their place in Ukrainian mass media, showed that systematic, multidimensional dismantling of the concept of Europe is happening gradually, which is leading to the loss of a stable, geographical definition of the referential space of the lexeme. As a result, this leads to correlating changes in its semantic structure. For the designation of the named concept, the following conceptual metaphors are predominantly used: fort, babushka, mentor, dream, spirit, supermarket, road, and others, predominantly with positive connotation. The inspected material displays that the past decade of the 20th century significantly gave relevance to the concept of Europe, declaring it as an important, modern ideologeme, like a mental prototype of Ukraine’s future. Comprehension of the concept of Europe as a myth is gradually turning into its realization as a major goa.
Понятие «Европа» приобрело признаки медиаконцепта и стало ведущим в украинском медиадискурсе. Источником материала исследования были публикации украинских СМИ, которые представлены в корпусах ГРАК и MovaInfo (2012–2020 гг.). Анализ метафорических моделей, которые нашли место в украинском массмедийном пространстве, показал, что происходит многомерное развертывание концепта ЕВРОПА, которое приводит к потере географического определения сферы пространственной референции лексемы, и, как следствие, к изменениям в ее семантической структуре. Для обозначения концепта преимущественно используются концептуальные метафоры крепость, бабушка, наставник, мечта, дух, супермаркет, дорога и др. Рассматриваемый материал свидетельствует, что последнее десятилетие ХХ в. значительно актуализировало концепт ЕВРОПА, задекларировало его как важнейшую современную идеологему, как ментальный прообраз будущего Украины.
The aim of the study was to analyze metaphorical models which objectify the concept of Europe in modern Ukrainian media. The relevance of this study is confirmed by the fact that in the last decade of the 20th century, the idea of “Europe” has taken on characteristics of a media-concept and a mental prototype of the future, which has taken a leading role in Ukrainian media discourse. The source of materials for this study became publications of “Ukrainian Youth”, “The Voice of Ukraine”, “Day”, “Mirror of the Week”, “Veche”, and others, which are presented in electronic corpuses of Ukrainian texts GRAK and MovaInfo (years 2012–2020). The total amount of analyzed lexical units is 101 (50 lexemes from the corpus MovaInfo and 51 lexemes from the corpus GRAK). The concept of Europe is a culturally-generalized, value-heavy entity, a deep, abstract category, which for a long time built its own multidimensional spheres of concepts. At the same time, the concept of Europe is a national, specific fragment of the nation’s worldview. Analysis of metaphorical models, which found their place in Ukrainian mass media, showed that systematic, multidimensional dismantling of the concept of Europe is happening gradually, which is leading to the loss of a stable, geographical definition of the referential space of the lexeme. As a result, this leads to correlating changes in its semantic structure. For the designation of the named concept, the following conceptual metaphors are predominantly used: fort, babushka, mentor, dream, spirit, supermarket, road, and others, predominantly with positive connotation. The inspected material displays that the past decade of the 20th century significantly gave relevance to the concept of Europe, declaring it as an important, modern ideologeme, like a mental prototype of Ukraine’s future. Comprehension of the concept of Europe as a myth is gradually turning into its realization as a major goa.
Опис
Ключові слова
Європа, медіадискурс, українська преса, концепт, метафоризація, ментальний прообраз, ідеологема, Европа, медиадискурс, украинская пресса, концептуализация, метафоризация, ментальный прообраз, идеологема, Europe, media discourse, Ukrainian press, concept, conceptualization, metaphorization, mental prototype, ideologeme
Бібліографічний опис
Діалог: медіа-студії : зб. наук. праць