Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/30889
Title: Система суспільно-політичних поглядів Г. Сковороди
Other Titles: The system of sociopolitical views of G. Skovoroda
Authors: Донченко, Олена Іванівна
Donchenko, Olena I.
Донченко, Елена Ивановна
Citation: Юридичний науковий електронний журнал
Issue Date: 2021
Keywords: споріднена праця
нерівна рівність
kindred labour
unequal equality
Series/Report no.: ;№ 3.
Abstract: Стаття присвячена здійсненню теоретико-правового аналізу суспільно-політичних поглядів Г. Сковороди. Звернено увагу на те, що творчість Г. Сковороди називають епістолярною спадщиною. Саме з листів ми можемо побачити становлення його суспільно-політичного світогляду. Він демонструє негативне ставлення до панівного класу, висвітлює їхні негативні звички, звертає увагу на поміщицькі свавілля щодо закріпачених людей. Акцетовано на тому, що філософію Г. Сковороди називають проявом українського кордоцентризму, який виступає очевидною фор- мою гуманізму на вітчизняних теренах, він є виявом загальнолюдських цінностей в українській ментальності, демонструє важливість присутності людини у складі буття і через людяність впливає на розбудову гуманного суспільства. Визначено, що Г. Сковорода обстоює свободу і права кожної людини, що в перекладі на тогочасну політичну мову передбачає демократичну тенденцію. Воля пов’язується з боротьбою за національне і соціальне визволення, що закладає основу для традиційних цінностей українського національного світогляду. Звернено увагу, що ідея «спорідненої праці» – це основа суспільного ладу, запорука громадського порядку, а також умова реалізації рівності і рівноправ’я. Ідея «спорідненої праці» передбачає, що кожен через самопізнання відкриває себе, власні природні схильності до певної діяльності. Сродність у Г. Сковороди є важливим універсальним законом, виконання якого забезпечує мир і порядок, долається соціальне відчуження, вирішуються проблеми нерівності. Ідея «спорідненої праці» логічно пов’язана з концепцією «нерівної рівності», які відкривають людині шлях до щастя. Виступаючи з критикою формальної рівності, що заснована на універсальній «неспорідненості», він протиставляв їй внутрішню «нерівну рівність» як можливість реалізації кожним своїх здібностей, право кожного на індивідуальність. У суспільному житті це означає, що всі люди, з одного боку, рівні перед Богом, а з іншого – усі різні, всі отримають рівні шанси і мож- ливості, але з огляду на внутрішній світ кожного і внутрішній потенціал головним критерієм вибору людиною морального життєвого шляху є «спорідненість» її з певним типом поведінки. Підкреслено, що «споріднена праця» – це вираження ступеня соціальної справедливості, а право як механізм встановлення закладеної в «спорідненій праці» справедливості має виходити від людини, виражати не стільки зовнішню, скільки внутрішню міру її волі.
The article is devoted to the implementation of the theoretical and legal analysis of the sociopolitical views of G. Skovoroda. The author draws her attention to the fact that the work of G. Skovoroda is called epistolary heritage. It is from the letters that we can see the formation of his sociopolitical worldview. He demonstrates a negative attitude towards the ruling class, illuminates their negative habits, draws attention to the tyranny of the landowners in relation to serfs. It is emphasized that the philosophy of G. Skovoroda is called a manifestation of Ukrainian cordocentrism, which is a form of humanism and manifestation of universal values in the Ukrainian mentality. It also demonstrates the importance of human presence in the composition of life, and through humanity affects the development of a humane society. It was determined that G. Skovoroda defends the freedom and rights of every person, which, speaking in the political language of that time, provides for a democratic tendency. Will is associated with the struggle for national and social liberation, which lays the foundation for the traditional values of the Ukrainian national worldview. The author highlights that the idea of “kindred labor” is the basis of the social system, the guarantee of public order, as well as a condition for the realization of equality. The idea of “kindred labor” provides that everyone, through self-knowledge, discovers himself, his natural inclinations for certain activities. For G. Skovoroda, “kindred” is an important universal law, the implementation of which ensures peace and order overcomes social alienation and solves problems of inequality. The idea of “kindred labor” is logically connected with the concept of “unequal equality”, which opens the way for a person to happiness. Criticizing formal equality based on universal “non-congruence”, he opposed it with internal “unequal equality” as an opportunity for everyone to realize their abilities, everyone’s right to individuality. In public life, this means that all people, on the one hand, are equal before God, and on the other, all are different, everyone will receive equal chances and opportunities, but proceeding from the inner world of each and inner potential. The main criterion for a person's choice of a moral life path is its “kindred” with a certain type of behavior. It is emphasized that “kindred labor” is an expression of the degree of social justice, and the right, as a mechanism for establishing the justice inherent in “kindred labor”, should come from a person, express not just an external, but also an internal measure of his freedom.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/30889
DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-3/2
Other Identifiers: УДК 342.1
Appears in Collections:Статті та доповіді ЕПФ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
15-19.pdf418.68 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.