Вплив кінематографа на формування емоційних матриць політичної спільноти (на матеріалах Російської Федерації кінця ХХ — початку ХХІ століть)

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
В статті здійснено узагальнення основних компонентів «емоційних матриць» суспільства сучасної Росії, сформованих під впливом національного патріотичного кіномистецтва кінця ХХ — початку ХХІ ст. Проаналізовано джерельну базу розвитку теорії «емоційних матриць» суспільства в працях різних авторів, які здійснювали наукові розвідки за цим напрямком. Особлива увага приділена підходу А. Зоріна, відповідно до положень досліджень якого визначено модель формування таких матриць. Кіномистецтво є популярним засобом впливу на свідомість суспільства, певні його аспекти, зокрема історична, патріотична, військова теми мають значну пропагандистську спрямованість та мобілізаційну здатність. Аналіз підходів до формування «емоційних матриць» суспільства сучасної Росії, сформованих під впливом національного патріотичного кіномистецтва кінця ХХ – початку ХХІ ст., здійснено із застосуванням загальнонаукових методів та рамкового аналізу фреймів (посилів), їх риторики. Дослідження здійснено на прикладі дев’яти фільмів: «Цар» (2009 р.), «Союз спасіння» (2019 р.), «Стомлені сонцем» (1994 р.), «Адмірал (Колчак)» (2008 р.), «Матильда» (2017 р.), «28 панфіловців» (2016 р.), «Ржев» (2019 р.), «Піп» (2009 р.), «4 дні в травні» (2011 р.). В ході аналізу визначено особливості та типи «емоційних матриць» суспільства, які визначалися відповідно до окреслених фреймів (посилів), вкладених авторами (часто за сприяння держави за певними напрямками тих або інших концепцій розвитку). Встановлено, що патріотична ідеологія успішно вкладалася в зміст (фрейми) ключових сюжетних ліній досліджених фільмів, які формувалися відповідно до ментальних, соціальних, історичних передумов становлення російського суспільства.
В статье осуществлено обобщение основных компонентов «эмоциональных матриц» общества современной России, сформированных под влиянием национального патриотического киноискусства конца ХХ — начала ХХI в. Проанализирована основная база развития теории «эмоциональных матриц» общества в трудах различных авторов, которые осуществляли научные исследования по данному направлению. Особое внимание уделено подходу А. Зорина, в соответствии с положениями исследований которого определена модель формирования таких матриц. Киноискусство является популярным средством воздействия на сознание общества, определенные его аспекты, в частности историческая, патриотическая, военная темы имеют значительную пропагандистскую направленность и мобилизационную способность. Анализ подходов к формированию «эмоциональных матриц» общества современной России, сформированных под влиянием национального патриотического киноискусства конца ХХ — начала ХХI в., осуществлен с применением общенаучных методов и рамочного анализа фреймов (посылов), их риторики. Исследование осуществлено на примере девяти фильмов: («Царь» (2009), «Союз спасения» (2019), «Утомленные солнцем» (1994 г.), «Адмирал (Колчак)» (2008), «Матильда» (2017), «28 панфиловцев» (2016), «Ржев» (2019), «Поп» (2009 г.), «4 дня в мае» (2011 г.). В ходе анализа определены особенности и типы «эмоциональных матриц» общества, они определялись в соответствии с определенными фреймами (посылами), вложенными авторами (часто при содействии государства по определенным направлениям тех или иных концепций развития). Установлено, что патриотическая идеология успешно раскрыта в содержании (фреймах) ключевых сюжетных линий исследованных фильмов, которые формировались в соответствии с ментальными, социальными, историческими предпосылками становления российского общества.
The article summarizes the main components of the «emotional matrices» of the society of modern Russia, formed under the influence of national patriotic cinema of the late XX — early XXI century. The source base for the development of the theory of «emotional matrices» of society in the works of various authors who carried out scientific research in this area is analyzed. Particular attention is paid to the approach of A. Zorin, in accordance with the provisions of which determined the model of formation of such matrices. Cinematography is a popular means of influencing the consciousness of society, certain aspects of it, in particular, historical, patriotic, military themes have a significant propaganda orientation and mobilizing ability. The analysis of approaches to the formation of «emotional matrices» of modern Russia, formed under the influence of national patriotic cinema of the late XX — early XXI century was carried out using general scientific methods and framework analysis of frames (messages), their rhetoric. The study is based on the example of nine films (Tsar (2009), Union of Salvation (2019), Tired of the Sun (1994), Admiral (Kolchak) (2008), Matilda (2017), 28 panfilovtsev (2016), Rzhev (2019), Pip (2009), 4 days in May (2011)). The analysis identifies the features and types of «emotional matrices» of society, which were determined in accordance with the outlined frames (messages) made by the authors (often with the assistance of the state in certain areas of certain concepts of development). It is established that patriotic ideology was successfully invested in the content (frames) of key plot lines of the studied films, which were formed in accordance with the mental, social, historical preconditions of the formation of Russian society.
Опис
Ключові слова
емоційні матриці, суспільство, патріотизм, кіномистецтво, дискурс, патерни, эмоциональные матрицы, общество, патриотизм, киноискусство, паттерны, emotional matrices, society, patriotism, cinematography, discourse, patterns
Бібліографічний опис
Міжнародні та політичні дослідження = Международные и политические исследования = Іnternational and Political Studies
DOI
ORCID:
УДК