Категоріальні характеристики займенника в сучасній англійській мові у світлі теорії прототипів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Об’єктом цього дослідження є точки зору лінгвістів стосовно граматичного статусу займенників у сучасній англійській мові. Предметом наукової розвідки є когнітивні характеристики англійських займенників і можливості репрезентації цих характеристик у класифікаціях займенників. Метою дослідницької роботи стало визначення адекватних критеріїв щодо виокремленні займенників у частиномовні групи слів. Методологічною базою дослідження обрано закони пізнання, теорії архетипу, прототипу, концептуальної категорії. Як результат роботи запропоновано принципи класифікації займенників у сучасній англійській мові, які можуть застосовуватися у навчанні англійської мови як іноземної, а також у проведенні фундаментальних когнітивних досліджень частин мови в англістиці. Висновки роботи зводяться до наступних положень: 1) теорія прототипів може бути ефективною у розподілі на класи слів, що входять до формально, семантично, граматично та функційно строкатої групи займенників, згідно із концептуальними категоріями, які віддзеркалює кожний окремий клас. Ця теорія може також допомогти пояснити випадки гіпостасиса у підкласах займенників; 2) займенники можна об’єднати в одну групу слів на підставі загальної вказівної функції: вони вказують на певне явище об’єктивної дійсності без його ідентифікації, співвідносяться із різними концептуальними категоріями (субстанція, володіння, локативність, темпоральність, кваліфікативність, таквантитивність), що й зумовлює відмінність їх формальних ознак.
Объектом данного исследования являются точки зрения лингвистов относительно грамматического статуса местоимений в современном английском языке. Предмет исследования составляют когнитивные характеристики местоимений в современном английском языке и возможности их репрезентации в классификациях местоимений. Цель работы сводится к определению адекватных критериев для распределения местоимений по частям речи. Методологически наше исследование основывается на законах познания, на таких психологических категориях как концептуальная категория, архетип. Результаты нашего исследования содержат принципы классификации местоимений в современном английском языке. Они могут найти применение в ходе преподавания английского языка как иностранного, а также при проведении фундаментальных когнитивных исследования частей речи в английском языке. Выводы работы сводятся к следующим положениям: 1) теория прототипов может быть эффективной при разделении такой разнородной группы слов как местоимения на классы в соответствии с теми концептуальными категориями, которые они отражают; эта теория также поможет объяснить случаи гипостасиса в подклассах местоимений; 2) местоимения могут быть объединены на основании общей функции указывать на определённые явления объективной действительности, не идентифицируя их, они соотносятся с различными концептуальными категориями (субстанция, обладание, локативность, темпоральность, квалификативность и квантификативность), что и определяет их формальные различия.
The object of the study of this article is the points of view of the linguists on grammatical status of pronouns in Modern English. The subject of investigation is cognitive characteristics of pronouns in Modern English and possibilities of their representation in classifications of pronouns. The purpose of the work is to try to find adequate criteria for classification of pronouns in Modern English. Methodologically this research is based upon the laws of cognition, on such psychological categories as conceptual category, archetype. The descriptive analysis and comparison were used. The findings of the work include principles of classification of pronouns in Modern English. Practical value of the research consists in possibility of acquiring its results in the course of teaching English as a foreign language and in possibility of their use in fundamental cognitive investigations of the parts of speech of the English language. Results of this work are: 1) the prototype theory can be very effective in helping to classify the miscellaneous group of pronouns according to the conceptual categories they reflect, it can also help to explain the cases of hypostasis within the subgroups of pronouns; 2) pronouns can be united on the ground of their common function: to point to a certain phenomena of the objective world without identifying it, they are associated with different conceptual categories (substance, possession, location, temporality, quality, quantity) which explains differences in their formal characteristics.
Опис
Ключові слова
займенник, частина мови, субстанція, концептуальна категорія, прототип, местоимение, часть речи, субстанция, концептуальная категория, pronoun, part of speech, substance, conceptual category, prototype
Бібліографічний опис
Мова : науково-теоретичний часопис з мовознавства
DOI
ORCID:
УДК
Зібрання