Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/29987
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorНєнно, Ірина Михайлівна-
dc.contributor.authorНенно, Ирина Михайловна-
dc.contributor.authorNyenno, Iryna M.-
dc.contributor.authorГрінченко, Юрій Леонідович-
dc.contributor.authorГринченко, Юрий Леонидович-
dc.contributor.authorHrinchenko, Yurii L.-
dc.date.accessioned2020-12-28T19:18:51Z-
dc.date.available2020-12-28T19:18:51Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifierУДК 330.33:330.44:656.615-
dc.identifier.citationЕкономіка, фінанси, право.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/29987-
dc.description.abstractУ статті досліджено процес формування витрат економічних агентів авіаційної галузі. Проаналізовано динаміку сукупних показників фінансових результатів їхньої діяльності в Україні за 2014-2018 рр. Усвідомлено, що формування центрів витрат та доходів галузі стає інструментом оптимізації витратної частини за рахунок ефектів масштабу, диверсифікації та концентрації. За видами операційних та неопераційних, постійних та змінних витрат авіаційної галузі поглиблено розуміння потенціалу заощадження витратної складової без урахування потенціалу збільшення доходної частини. Встановлено доцільність використання специфічних показників оцінювання ефективності агентів галузі, зокрема RASM та CASM в контексті створення центрів витрат авіаційної галузі.uk_UA
dc.description.abstractВ статье исследован процесс формирования расходов экономических агентов авиационной отрасли. Проанализирована динамика совокупных показателей финансовых результатов их деятельности в Украине за 2014-2018 гг. Осознанно, что формирование центров затрат и доходов отрасли становится инструментом оптимизации расходной части за счет эффектов масштаба, диверсификации и концентрации. По видам операционных и неоперационных, постоянных и переменных расходов авиационной отрасли углубленно понимание потенциала сбережения расходной составляющей без учета потенциала увеличения доходной части. Установлена целесообразность использования специфических показателей оценки эффективности агентов отрасли, в частности RASM и CASM в контексте создания центров затрат авиационной отрасли.-
dc.description.abstractThe article investigates the process of formation of costs of economic agents of the aviation industry. The transaction costs are considerable in aviation industry, so they shape the organizational patterns within industry. Cost-saving tools are crucial for agents in aviation industry, as it is capital-intensive industry with the large proportion of fixed costs. So the economies of scale and economies of scope are vital factors for cost management. The other ones include outsourcing, airline route design, fuel-efficient aircrafts. The regulation system in case of the aviation industry is broad and intensive, thus it aligns the cost structure and pricing in the industry. Deregulation led to restructuring the industry, application of cost-saving programs, massive merger and acquisitions and competitive pricing. Airports were forced to build partnerships with air carriers balancing their price offers and range of services. The hub-and-spoke airline design set new challenges to airports as for their capacity, convenience and safety. But the need for capital investments also increases dramatically, implying the key role of financial management in airport sustainable development strategy. The dynamics of aggregate indicators of financial results of airport activity in Ukraine for 2014-2018 are analyzed. It is revealed that the formation of cost and revenue centers becomes a tool for optimizing the costs which can be attributed to the efficiencies of scale, efficiencies of scope and effects of concentration. Type by type analysis of operating and non-operating, fixed and variable costs of the aviation industry helped to reveal the potential for cost-saving without considering increase of revenues. The effective using of specific indicators for evaluating the performance of industry agents, in particular RASM and CASM, in the context of the creation of cost centers in the aviation industry has been proved.-
dc.language.isoukuk_UA
dc.relation.ispartofseries;№ 2/1.-
dc.subjectавіаційна галузьuk_UA
dc.subjectвитратиuk_UA
dc.subjectрегулюванняuk_UA
dc.subjectфінансові результатиuk_UA
dc.subjectавиационная отрасльuk_UA
dc.subjectрасходыuk_UA
dc.subjectрегулированиеuk_UA
dc.subjectфинансовые результатыuk_UA
dc.subjectaviation industryuk_UA
dc.subjectcostsuk_UA
dc.subjectregulationuk_UA
dc.subjectfinancial resultsuk_UA
dc.titleДжерела ефективного управління витратами в авіаційній галузіuk_UA
dc.title.alternativeSources for effective cost management in the aviation industryuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті та доповіді ЕПФ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16-24.pdf800.06 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.