Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/29987
Назва: Джерела ефективного управління витратами в авіаційній галузі
Інші назви: Sources for effective cost management in the aviation industry
Автори: Нєнно, Ірина Михайлівна
Ненно, Ирина Михайловна
Nyenno, Iryna M.
Грінченко, Юрій Леонідович
Гринченко, Юрий Леонидович
Hrinchenko, Yurii L.
Бібліографічний опис: Економіка, фінанси, право.
Дата публікації: 2020
Ключові слова: авіаційна галузь
витрати
регулювання
фінансові результати
авиационная отрасль
расходы
регулирование
финансовые результаты
aviation industry
costs
regulation
financial results
Серія/номер: ;№ 2/1.
Короткий огляд (реферат): У статті досліджено процес формування витрат економічних агентів авіаційної галузі. Проаналізовано динаміку сукупних показників фінансових результатів їхньої діяльності в Україні за 2014-2018 рр. Усвідомлено, що формування центрів витрат та доходів галузі стає інструментом оптимізації витратної частини за рахунок ефектів масштабу, диверсифікації та концентрації. За видами операційних та неопераційних, постійних та змінних витрат авіаційної галузі поглиблено розуміння потенціалу заощадження витратної складової без урахування потенціалу збільшення доходної частини. Встановлено доцільність використання специфічних показників оцінювання ефективності агентів галузі, зокрема RASM та CASM в контексті створення центрів витрат авіаційної галузі.
В статье исследован процесс формирования расходов экономических агентов авиационной отрасли. Проанализирована динамика совокупных показателей финансовых результатов их деятельности в Украине за 2014-2018 гг. Осознанно, что формирование центров затрат и доходов отрасли становится инструментом оптимизации расходной части за счет эффектов масштаба, диверсификации и концентрации. По видам операционных и неоперационных, постоянных и переменных расходов авиационной отрасли углубленно понимание потенциала сбережения расходной составляющей без учета потенциала увеличения доходной части. Установлена целесообразность использования специфических показателей оценки эффективности агентов отрасли, в частности RASM и CASM в контексте создания центров затрат авиационной отрасли.
The article investigates the process of formation of costs of economic agents of the aviation industry. The transaction costs are considerable in aviation industry, so they shape the organizational patterns within industry. Cost-saving tools are crucial for agents in aviation industry, as it is capital-intensive industry with the large proportion of fixed costs. So the economies of scale and economies of scope are vital factors for cost management. The other ones include outsourcing, airline route design, fuel-efficient aircrafts. The regulation system in case of the aviation industry is broad and intensive, thus it aligns the cost structure and pricing in the industry. Deregulation led to restructuring the industry, application of cost-saving programs, massive merger and acquisitions and competitive pricing. Airports were forced to build partnerships with air carriers balancing their price offers and range of services. The hub-and-spoke airline design set new challenges to airports as for their capacity, convenience and safety. But the need for capital investments also increases dramatically, implying the key role of financial management in airport sustainable development strategy. The dynamics of aggregate indicators of financial results of airport activity in Ukraine for 2014-2018 are analyzed. It is revealed that the formation of cost and revenue centers becomes a tool for optimizing the costs which can be attributed to the efficiencies of scale, efficiencies of scope and effects of concentration. Type by type analysis of operating and non-operating, fixed and variable costs of the aviation industry helped to reveal the potential for cost-saving without considering increase of revenues. The effective using of specific indicators for evaluating the performance of industry agents, in particular RASM and CASM, in the context of the creation of cost centers in the aviation industry has been proved.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/29987
Інші ідентифікатори: УДК 330.33:330.44:656.615
Розташовується у зібраннях:Статті та доповіді ЕПФ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
16-24.pdf800.06 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.