Запобігання тортурам: Національний превентивний механізм в Україні та окремих державах-членах ради Європи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
18 грудня 2002 року резолюцією № 57/199 Генеральної Асамблеї Організації Об'єднаних Націй було затверджено Факультативний протокол до Конвенції Організації Об'єднаних Націй проти тортур та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання, який 22 липня 2006 року був ратифікований двадцятою країною і набув чинності. В даний час більшість країн намагаються скоротити масштаби застосування тортур та інших жорстоких, нелюдських або принижуючих гідність видів поводження і покарання і ратифікувати Факультативний протокол до Конвенції проти тортур для досягнення цієї мети. У даній статті розглядаються чотири моделі національного превентивного механізму, що діють в різних країнах світу. Авторки досліджують функціонування національного превентивного механізму в різних країнах світу, та приділяють особливу увагу Україні та державам-членам Ради Європи. В статті наголошується, що найбільш успішною моделлю ефективного функціонування національного превентивного механізму в державі вважається модель «Омбудсмен+», яка була обрана для України.
18 декабря 2002 года резолюцией № 57/199 Генеральной Ассамблеи Организации Объединенных Наций был утвержден Факультативный протокол к Конвенции Организации Объединенных Наций против пыток и других жестоких, бесчеловечных или унижающих достоинство видов обращения и наказания, который 22 июля 2006 года был ратифицирован двадцатой страной и вступил в силу. В настоящее время большинство стран пытаются сократить масштабы применения пыток и других жестоких, бесчеловечных или унижающих достоинство видов обращения и наказания и ратифицировать Факультативный протокол к Конвенции против пыток для достижения этой цели. В данной статье рассматриваются четыре модели национального превентивного механизма, действующие в разных странах мира. Авторы исследуют функционирование национального превентивного механизма в разных странах мира, и в этой статье уделяют особое внимание Украине и государствам-членам Совета Европы. В статье подчеркивается, что наиболее успешной моделью эффективного функционирования национального превентивного механизма в государстве является модель «Омбудсмен+», которая была выбрана для Украины.
The purpose of the article is to reveal four existing models of the National Preventive Mechanism and to highlight the functioning of the National Preventive Mechanism in Ukraine and some other member states of The Council of Europe. On 18th of December 2002 UN General Assembly adopted a resolution # 57/199 which confirmed the Optional Protocol to the United Nations Convention Against Torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment. This document was ratified by the twentieth country on 22nd of July 2006 and the same day entered into force. Majority of countries of the world are now trying to reduce the use of torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment and to ratify the Optional Protocol to the Convention Against Torture in order to achieve this goal. The authors highlighted four existing models of the National Preventive Mechanism in the world. Special attention is paid to the functioning of the National Preventive Mechanism in Ukraine and some other member states of the Council of Europe. They also paid attention to the fact that in majority of the countries the process of forming and giving functions to NPM is at the stage of formation. Currently, there are countries that have already ratified the Optional Protocol to the UN Convention Against Torture, but for some unspecified reasons have not established an NPM. Such kind of situation is being observed in Europe (Belgium, Finland), Latin America (Brazil, Paraguay, Peru, Uruguay) and Africa (Congo, Guinea, Ghana, South Africa, Togo). In addition, there are countries that have not ratified the Optional Protocol to the UN Convention Against Torture at all, such as the United States of America. As for the existing NPM models, in the authors's opinion, the most successful model is "ombudsman+". This model has a number of positive features, one of which is the ability of the Commissioner for human rights (Ombudsman) to work closely with various organizations and attract specialists from various fields. This makes it possible to conduct more thorough monitoring of places of detention. The Commissioner for Human Rights also has the opportunity to assign certain functions of the NPM to non-governmental organizations that have their own certain authority in society. But this model cannot be considered as ideal, because it also has certain problems that need to be improved. For example, when choosing a non-governmental organization, it is necessary to evaluate the main range of activities of this organization. The organization's participation as a part of civil society in monitoring visits should not be formal, as such a fact may negatively affect the functioning of the NPM.
Опис
Ключові слова
Національний превентивний механізм, тортури, право на повагу до гідності, порівняльне правознавство, омбудсмен, Факультативний протокол до Конвенції ООН проти катувань, місця несвободи, моделі національного превентивного механізму, права людини, громадянське суспільство, Национальный превентивный механизм, пытки, право на уважение достоинства, сравнительное правоведение, Факультативный протокол к Конвенции ООН против пыток, места несвободы, модели национального превентивного механизма, права человека, гражданское общество, National preventive mechanism, torture, right to respect of dignity, comparative law, Ombudsman, Optional Protocol to the UN Convention Against Torture, places of detention, models of national preventive mechanism, human rights, civil society
Бібліографічний опис
Правова держава = Правовое государство = Сonstitutional State
DOI
ORCID:
УДК