Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/29903
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКусик, Наталія Львівна-
dc.contributor.authorКусик, Наталья Львовна-
dc.contributor.authorKusyk, Nataliia L.-
dc.contributor.authorГузь, Дар'я Олександрівна-
dc.contributor.authorГузь, Дарья Александровна-
dc.contributor.authorHuz, Daria O.-
dc.contributor.authorБагдік'ян, Сусанна Вараздадівна-
dc.contributor.authorБагдикян, Сусанна Вараздадовна-
dc.contributor.authorBahdikian, Susanna V.-
dc.date.accessioned2020-12-13T22:23:10Z-
dc.date.available2020-12-13T22:23:10Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifierУДК 37.014 : 332.1 : 338.48-
dc.identifierDOI: 10.18524/2413-9998/2020.3(46).214234-
dc.identifier.citationРинкова економіка: сучасна теорія і практика управлінняuk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/29903-
dc.description.abstractУ статті представлений теоретичний огляд наукових поглядів на поняття «кластер». Розглядаються питання пошуку чинників зростання конкурентоспро- можності через формування освітніх кластерів. Визначається, що розвиток регіо- нальних освітніх кластерів сприяє зростанню потенціалу території, дозволяє під- вищити конкурентоспроможність регіону. Надаються наукові погляди на поняття «регіональний освітній кластер». У статті представлений теоретичний огляд науко- вих поглядів на поняття «дестинація». Акцентується увага на освітній туристичній дестинації. Доводиться, що розвиток регіональних освітніх туристичних дести- націй сприяє формуванню унікальних конкурентних переваг регіону. З огляду на несприятливі умови для розвитку туризму, для подальших досліджень запропоно- вано поняття «регіональна освітня дестинація». У статті доводиться, що застосу- вання понять «регіональний освітній кластер» та «регіональна освітня дестинація» дозволяють використовувати повний спектр інструментів для багатоаспектного до- слідження конкурентних переваг регіональних ринків освітніх послуг.uk_UA
dc.description.abstractВ статье представлен теоретический обзор научных взглядов на понятие «кластер». Рассматриваются вопросы поиска факторов роста конкурентоспособ- ности через формирование образовательных кластеров. Определяется, что раз- витие региональных образовательных кластеров способствует росту потенциала территории, позволяет повысить конкурентоспособность региона. Представлены научные взгляды на понятие «региональный образовательный кластер». В статье представлен теоретический обзор научных взглядов на понятие «дестинация». Акцентируется внимание на образовательной туристической дестинации. Дока- зывается, что развитие региональных образовательных туристических дестина- ций способствует формированию уникальных конкурентных преимуществ реги- она. Учитывая неблагоприятные условия для развития туризма, для дальнейших исследований предложено использовать понятие «региональная образовательная дестинация». В статье доказывается, что применение понятий «региональный об- разовательный кластер» и «региональная образовательная дестинация» позволя- ют использовать полный спектр инструментов для многоаспектного исследования конкурентных преимуществ региональных рынков образовательных услуг.-
dc.description.abstractThe article presents a theoretical overview of scientific views on the concept of “cluster”. This overview was carried out within the framework of using cluster models of economic development at the national and regional levels in terms of ensuring sustainable competitiveness of socio-economic systems. The issues of searching for factors of growth of competitiveness through such a promising direction as the formation of educational clusters are considered. It is determined that, on the one hand, regional educational clusters can become the basic basis, thanks to which a national innovation system will be formed. On the other hand, their development will contribute to the growth of the socio-economic potential of the territory, and will increase the level of competitiveness of the region. The article provides a brief overview of scientific views on the concept of “regional educational cluster”. The article proves that the problem of sustainable development and growth of the competitiveness of socio-economic systems at the regional level can be investigated based on the provisions of the general theory of systems. Through the prism of concepts from the category of territorial social systems, the concept of “destination” can be used. The article presents a theoretical overview of scientific views on the concept of “destination”, first of all, as an element of the tourist system. The issues of the typology of destinations on various grounds are considered, and attention is focused on such a type of destination as an educational tourist destination. It is proved that the analysis and assessment of the modern system of educational tourist destinations, the identification of the purpose of regional educational tourist destinations can be appropriate in the formation of the unique competitive advantages of the region. Given today’s unfavourable conditions for the development of tourism activities in general, including for educational tourism, for further research in the field of ensuring sustainable competitiveness of socio- economic systems at the regional level it is proposed to use such a concept as “regional educational destination”. The article proves that the use of the concepts of “regional educational cluster” and “regional educational destination” allows the use of the most complete range of tools for a multifaceted study of the competitive advantages of regional markets of educational services.-
dc.language.isoukuk_UA
dc.relation.ispartofseries;Том 20, Вип. 3 (46).-
dc.subjectобразовательный туризмuk_UA
dc.subjectрегиональная образовательная дестинацияuk_UA
dc.subjectдестинаціяuk_UA
dc.subjectкластерuk_UA
dc.subjectконкурентоспроможністьuk_UA
dc.subjectконкурентна перевагаuk_UA
dc.subjectосвітня дестинаціяuk_UA
dc.subjectосвітній кластерuk_UA
dc.subjectосвітній туризмuk_UA
dc.subjectрегіонuk_UA
dc.subjectрегіональна освітня дестинаціяuk_UA
dc.subjectрегіональний освітній кластерuk_UA
dc.subjectринок освітніх послугuk_UA
dc.subjectтуристична дестинаціяuk_UA
dc.subjectdestinationuk_UA
dc.subjectclusteruk_UA
dc.subjectcompetitivenessuk_UA
dc.subjectcompetitive advantageuk_UA
dc.subjecteducational destinationuk_UA
dc.subjecteducational clusteruk_UA
dc.subjecteducational tourismuk_UA
dc.subjectregional educational destinationuk_UA
dc.subjectregional educational clusteruk_UA
dc.subjectmarket of educational servicesuk_UA
dc.subjecttourist destinationuk_UA
dc.subjectдестинацияuk_UA
dc.subjectконкурентоспособностьuk_UA
dc.subjectконкурентное преимуществоuk_UA
dc.subjectобразовательная дестинацияuk_UA
dc.subjectобразовательный кластерuk_UA
dc.subjectрегиональный образовательный кластерuk_UA
dc.subjectрынок образовательных услугuk_UA
dc.subjectтуристическая дестинацияuk_UA
dc.titleДослідження понять «регіональний освітній кластер» та «регіональна освітня дестинація»: теоретичний оглядuk_UA
dc.title.alternativeStudy of the concepts of “regional educational cluster” and “regional educational destination”: theoretical overviewuk_UA
dc.title.alternativeИсследование понятий «региональный образовательный кластер» и «региональная образовательная дестинация»: теоретический обзорuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
179-201.pdf2.13 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.