Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/29903
Назва: Дослідження понять «регіональний освітній кластер» та «регіональна освітня дестинація»: теоретичний огляд
Інші назви: Study of the concepts of “regional educational cluster” and “regional educational destination”: theoretical overview
Исследование понятий «региональный образовательный кластер» и «региональная образовательная дестинация»: теоретический обзор
Автори: Кусик, Наталія Львівна
Кусик, Наталья Львовна
Kusyk, Nataliia L.
Гузь, Дар'я Олександрівна
Гузь, Дарья Александровна
Huz, Daria O.
Багдік'ян, Сусанна Вараздадівна
Багдикян, Сусанна Вараздадовна
Bahdikian, Susanna V.
Бібліографічний опис: Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління
Дата публікації: 2020
Ключові слова: образовательный туризм
региональная образовательная дестинация
дестинація
кластер
конкурентоспроможність
конкурентна перевага
освітня дестинація
освітній кластер
освітній туризм
регіон
регіональна освітня дестинація
регіональний освітній кластер
ринок освітніх послуг
туристична дестинація
destination
cluster
competitiveness
competitive advantage
educational destination
educational cluster
educational tourism
regional educational destination
regional educational cluster
market of educational services
tourist destination
дестинация
конкурентоспособность
конкурентное преимущество
образовательная дестинация
образовательный кластер
региональный образовательный кластер
рынок образовательных услуг
туристическая дестинация
Серія/номер: ;Том 20, Вип. 3 (46).
Короткий огляд (реферат): У статті представлений теоретичний огляд наукових поглядів на поняття «кластер». Розглядаються питання пошуку чинників зростання конкурентоспро- можності через формування освітніх кластерів. Визначається, що розвиток регіо- нальних освітніх кластерів сприяє зростанню потенціалу території, дозволяє під- вищити конкурентоспроможність регіону. Надаються наукові погляди на поняття «регіональний освітній кластер». У статті представлений теоретичний огляд науко- вих поглядів на поняття «дестинація». Акцентується увага на освітній туристичній дестинації. Доводиться, що розвиток регіональних освітніх туристичних дести- націй сприяє формуванню унікальних конкурентних переваг регіону. З огляду на несприятливі умови для розвитку туризму, для подальших досліджень запропоно- вано поняття «регіональна освітня дестинація». У статті доводиться, що застосу- вання понять «регіональний освітній кластер» та «регіональна освітня дестинація» дозволяють використовувати повний спектр інструментів для багатоаспектного до- слідження конкурентних переваг регіональних ринків освітніх послуг.
В статье представлен теоретический обзор научных взглядов на понятие «кластер». Рассматриваются вопросы поиска факторов роста конкурентоспособ- ности через формирование образовательных кластеров. Определяется, что раз- витие региональных образовательных кластеров способствует росту потенциала территории, позволяет повысить конкурентоспособность региона. Представлены научные взгляды на понятие «региональный образовательный кластер». В статье представлен теоретический обзор научных взглядов на понятие «дестинация». Акцентируется внимание на образовательной туристической дестинации. Дока- зывается, что развитие региональных образовательных туристических дестина- ций способствует формированию уникальных конкурентных преимуществ реги- она. Учитывая неблагоприятные условия для развития туризма, для дальнейших исследований предложено использовать понятие «региональная образовательная дестинация». В статье доказывается, что применение понятий «региональный об- разовательный кластер» и «региональная образовательная дестинация» позволя- ют использовать полный спектр инструментов для многоаспектного исследования конкурентных преимуществ региональных рынков образовательных услуг.
The article presents a theoretical overview of scientific views on the concept of “cluster”. This overview was carried out within the framework of using cluster models of economic development at the national and regional levels in terms of ensuring sustainable competitiveness of socio-economic systems. The issues of searching for factors of growth of competitiveness through such a promising direction as the formation of educational clusters are considered. It is determined that, on the one hand, regional educational clusters can become the basic basis, thanks to which a national innovation system will be formed. On the other hand, their development will contribute to the growth of the socio-economic potential of the territory, and will increase the level of competitiveness of the region. The article provides a brief overview of scientific views on the concept of “regional educational cluster”. The article proves that the problem of sustainable development and growth of the competitiveness of socio-economic systems at the regional level can be investigated based on the provisions of the general theory of systems. Through the prism of concepts from the category of territorial social systems, the concept of “destination” can be used. The article presents a theoretical overview of scientific views on the concept of “destination”, first of all, as an element of the tourist system. The issues of the typology of destinations on various grounds are considered, and attention is focused on such a type of destination as an educational tourist destination. It is proved that the analysis and assessment of the modern system of educational tourist destinations, the identification of the purpose of regional educational tourist destinations can be appropriate in the formation of the unique competitive advantages of the region. Given today’s unfavourable conditions for the development of tourism activities in general, including for educational tourism, for further research in the field of ensuring sustainable competitiveness of socio- economic systems at the regional level it is proposed to use such a concept as “regional educational destination”. The article proves that the use of the concepts of “regional educational cluster” and “regional educational destination” allows the use of the most complete range of tools for a multifaceted study of the competitive advantages of regional markets of educational services.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/29903
Інші ідентифікатори: УДК 37.014 : 332.1 : 338.48
DOI: 10.18524/2413-9998/2020.3(46).214234
Розташовується у зібраннях:Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
179-201.pdf2.13 MBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.