Основи менеджменту та маркетингу в медицині

Анотація
Охорона здоров’я - складна соціально-економічна система, основним призначенням якої є забезпечення реалізації найважливішого соціального принципу: збереження та поліпшення здоров'я громадян, надання їм висококваліфікованої лікувально-профілактичної допомоги. Іншими словами, охорона здоров'я - система державних, громадських та індивідуальних засобів та заходів, що сприяють здоров'ю, запобіганню захворювань та попередженню передчасної смерті, забезпеченню активної життєдіяльності та працездатності людини. Навчальний посібник складається з двох розділів. Перший розділ присвячений основам менеджменту в медицині. В цьому розділі розглядаються ключові поняття менеджменту в медицині, основи оплати праці та мотивації медичного персоналу, базові системи фінансування медицини. Менеджмент в медицині - це застосування спеціальних комплексів, принципів, методів та засобів управління медичним закладом, спрямованих на реалізацію відповідних цілей (через вплив на колектив працівників або окремих виконавців з метою виконання поставлених завдань і досягнення визначених цілей). Управління медичними установами потребує особливого підходу з огляду на специфіку медичних послуг. Соціальна значущість медичного бізнесу диктує застосування особливих методів менеджменту, маркетингу та розвитку медичної установи. В сучасних медичних закладах функції головного лікаря стають управлінськими, що змушує здобувати відповідні навички. В нових умовах керівник медичного закладу в першу чергу має стати менеджером. Лише наявність навичок оперативного та стратегічного менеджменту дасть змогу розпочати радикальні перетворення. Медичний персонал - основа кожної медичної організації, її головне багатство, необхідна умова надання медичних послуг або організації роботи аптеки. Взірцевий медичний заклад намагається максимально використовувати потенціал співробітників, сприяє підвищенню їх кваліфікації, кар’єрному росту та матеріальному добробуту. Сучасний менеджмент покликаний забезпечити такі умови, за яких медичний заклад та його співробітники були б корисні один одному і задоволені цією взаємодією.Важливішою складовою частиною соціально-економічних заходів, які проводяться країною, є організація системи фінансування охорони здоров’я. Видатки на охорону здоров’я взаємозв’язані як з рівнем доходів, так і з такими показниками стану здоров’я населення, як тривалість життя. З економічного погляду адекватна охорона здоров’я підвищує якість людського капіталу, збільшуючи можливості людини продуктивно працювати. Вітчизняна охорона здоров’я фінансується настільки малими коштами, що не може забезпечити нормальний мінімум медичної допомоги,не говорячи вже о ринкових відносинах. Тому, щоб поліпшити стандарти медичного обслуговування, Україні варто шукати резерви для надання значно ширшої підтримки різним секторам системи охорони здоров’я. Досвід багатьох країн з розвинутою ринковою економікою свідчить, що державний характер охорони здоров’я слід поєднувати з децентралізованою формою управління та рівноправним існуванням приватної та громадської форми власності. Отже вивчення основ фінансування систем охорони здоров’я, розширення джерел фінансування, а також оптимальне їх співвідношення – це необхідний елемент підготовки високопрофесійних кадрів системи управління охороною здоров’я. Другий розділ присвячений основам маркетингу в медицині. Навчальне видання пропонує короткий та системний виклад фундаментальних прийомів і принципів медичного маркетингу, серед яких дослідження ринку та аналіз ринкових можливостей; розроблення стратегії і тактики маркетингової діяльності та прийняття рішень; організація маркетингової діяльності тощо. Якщо медична установа займає стабільне положення на ринку медичних послуг, має добру репутацію, то її метою може бути сталий розвиток та отримання прибутку для забезпечення якісного рівня надання медичних послуг та підвищення рівня професіоналізації медичного персоналу. У цьому випадку потрібно оцінити витрати і величину попиту в залежності від рівня цін і вибрати таку ціну, яка забезпечує оптимальний прибуток з урахуванням соціальної спрямованості медичної послуги. Структуровані основи маркетингу в сучасному стоматологічному кабінеті, відділенні, центрі. Звичайно, стоматологічна служба на сучасному етапі розвитку вітчизняного ринку – значна бізнес-галузь. Кожен власник, директор стоматологічного офісу прагне досягти прибутку. Синергетичне поєднання економічного результату, високого рівня професіональних ризиків та відповідальності лікаря – стоматолога представлено як цілісна концепція розвитку ринку стоматологічних послуг. Фармацевтичний ринок характеризується підвищеним рівнем конкуренції, тому без знань менеджменту і маркетингу утриматися на ньому практично неможливо. Фармацевтична галузь займає особливе становище на ринку, оскільки її продукція є значима і соціальне спрямована. Тому переорієнтація вітчизняних фармацевтичних підприємств на засади маркетингу забезпечить пошук, розроблення та виробництво ефективних і конкурентоспроможних лікарських засобів, що дасть змогу задовольнити назрілі потреби охорони здоров'я населення. Навчальне видання адресоване насамперед студентам медичних закладів вищої освіти та факультетів різних форм навчання, а також інтернам, слухачам передатестаційних циклів та циклів тематичного вдосконалення з усіх медичних спеціальностей. Бажаємо читачам успіхів в освоєнні медичного менеджменту та маркетингу і творчому використанні набутих знань на практиці.
Опис
Ключові слова
основи менеджменту в медицині, маркетинг в охороні здоров’я, основи оплати праці в медицині, управління системами фінансування медицини, ціноутворення у медичних закладах, клінічний маркетинг в стоматологічному приватному закладі, маркетинг у фармації
Бібліографічний опис
Основи менеджменту та маркетингу в медицині: навч. посібник / Шутурмінський В. Г., Кусик, Н. Л., Рудинська О. В. - Одеса: Вид. Гельветика, 2020. - 176 с.
DOI
ORCID:
УДК