Theoretical approaches to the creation and realization of competitive advantages by a tourist enterprise

Ескіз
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
The most important feature of a market economy is competition. Travel services as managed processes are influenced by the environment, the main part of which is competition. This means that tourism management takes into account the impact of competition when making management decisions. Travel firms do their work not in isolation, but based on the activities of other firms. In addition, the firm is focused on consumer interests. The purpose of the article is to consider the features of managing a travel company in a competitive environment and to substantiate methodological approaches to create and realize competitive advantages, which gives the tourism management a purposeful character. It is advisable to use SWOT analysis to identify the role of competition in the tourism industry. In terms of its role in tourism, SWOT analysis can be seen as an element of tourism management. When performing tourist services, it is envisaged to structure tourism factors according to the components of SWOT analysis. To this end, an examination of all the tools of tourism management and its manifestation in this tourism company and in the external environment. The SWOT analysis should be guided by the indicators of the ideal model of this tourism firm (benchmarking), which should be developed in the framework of tourism management. An integral part of competitive environment research is competition diagnostics. To diagnose competition in the tourist services market consists of the following stages: identification of travel companies located in this target market; collection of initial information; bringing natural, value and financial indicators to comparative attention; determining the type of market according to the marketing typology (seller's market, buyer's market); calculation of indicators that reflect the state of the market (by marketing methods); determination of the location of the tourist firm (market shares) at the end of the base and analyzed periods; calculation of indicators and indicators of competition;.calculation of the degree of market monopolization; factorial analysis of the dynamics of market shares of travel firms - competitors; choosing the type of statistical distribution of market shares; building a competitive map of the tourist market; situational analysis and forecasting of competition strategy in the market of a given travel company. These stages are specified using specially developed techniques - their variety allows you to choose the ones that best take into account the features of the functioning of the tourist services market. In order to evaluate the competitive environment of the tourist market, it is advisable to determine the indicators - competition indices.
У статті розглянуто теоретичні аспекти управління туристичною фірмою у конкурентному середовищі. Метою статті є розгляд особливостей управління туристичною фірмою в конкурентному середовищі і обґрунтування методичних підходів щодо створення і реалізації конкурентних переваг, що додає туристичному менеджменту цілеспрямований характер. Розкрито особливості застосування SWOT-аналізу, бенчмаркінгу, який повинен розроблятися в рамках туристичного менеджменту. При виконанні туристичного обслуговування передбачається структурування факторів туризму за складовими SWOT-аналізу. З цією метою проводиться експертиза всього інструментарію туристичного менеджменту і його прояви в даній туристичній фірмі і в зовнішньому середовищі. Проаналізовано етапи діагностики конкуренції на ринку туристичних послуг. Запропоновано фактори для формування конкурентоспроможності туристичного продукту. Доведено, що чітке і достовірне знання стану конкурентного середовища є необхідною умовою для формування конкурентних переваг, що додає туристичному менеджменту цілеспрямований характер.
В статье рассмотрены теоретические аспекты управления туристической фирмой в конкурентной среде. Раскрыты особенности применения SWOT-анализа, бенчмаркинга, который должен разрабатываться в рамках туристического менеджмента. Проанализированы этапы диагностики конкуренции на рынке туристических услуг. Предложены факторы для формирования конкурентоспособности туристического продукта. Доказано, что четкое и достоверное знание состояния конкурентной среды является необходимым условием для формирования конкурентных преимуществ, что добавляет туристическому менеджменту целенаправленный характер.
Опис
Ключові слова
tourism, travel firm, management, competition, competitive environment, туризм, туристична фірма, управління, конкуренція, конкурентне середовище, туристическая фирма, управление, конкуренция, конкурентная среда
Бібліографічний опис
Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
DOI
ORCID:
УДК