Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/29450
Title: Система формування готовності студентів-географів Одеського національного університету імені І. І. Мечникова до майбутньої професійної діяльності у загальноосвітній і вищій школі
Other Titles: Система формирования готовности студентов-географов Одесского национального университета И. И. Мечникова к будущей профессиональной деятельности в общеобразовательной и высшей школе
System of forming readiness of geographer students of the Odessa I. I. Mechnikov national university for future professional activities at secondary and higher schools
Authors: Біланчин, Ярослав Михайлович
Адобовська, Марія Володимирівна
Попельницька, Наталія Олександрівна
Биланчин, Ярослав Михайлович
Адобовская, Мария Владимировна
Попельницкая, Наталья Александровна
Bilanchyn, Yaroslav M.
Adobovska, Mariya V.
Popelnytska, Nataliia O.
Citation: НАУКОВИЙ ВІСНИК МНУ ІМЕНІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО
Issue Date: 2019
Keywords: реформування системи вищої освіти України
освітньо-практична підготовка студентів-географів
формування готовності студентів до майбутньої професійно-педагогічної діяльності
реформирование системы высшего образования Украины
образовательно- практическая подготовка студентов-географов
формирование готовности студентов к будущей профессионально-педагогической деятельности
reform of the higher education system of Ukraine
educational and practical training of geographer students
forming readiness of students for future professional and pedagogical activities
Series/Report no.: Педагогічні науки;№ 3(66).
Abstract: В статті висвітлено основні завдання і проблеми нинішнього реформування системи вищої освіти держави та процесу освітньо-практичної підготовки студентів-географів, зокрема в Одеському національному університеті імені І. І. Мечникова. Проаналізовано систему заходів з формування готовності студентів-географів до майбутньої професійно-практичної діяльності у загальноосвітній і вищій школі. Наголошується на особливій значимості в умовах сьогодення освітньо-практичної самостійності і самоактивності студентів та їхньої самостійної роботи (самоосвіти) в поглибленні результатів навчання та формуванні й удосконаленні професійно-практичних компетентностей і умінь.
В статье освещены основные задачи и проблемы нынешнего реформирования системы высшего образования государства и процесса образовательно-практической подготовки студентов-географов, в частности в Одесском национальном университете имени И. И. Мечникова. Анализируется система мероприятий по формированию готовности студентов-географов к будущей профессионально-практической деятельности в общеобразовательной и высшей школе. Обращается внимание на особой значимости в современных условиях образовательно-практической самостоятельности и самоактивности студентов и их самостоятельной работы (самообразования) в углублении результатов обучения, в формировании и усовершенствовании профессионально-практических компетентностей и умений.
The article covers the main tasks and problems of the current reform of the higher education system of the state and the process of educational and practical training of geographer students, namely, at the Odessa I. I. Mechnikov National University. The system of measures to form geographer students’ readiness for future professional and practical activities at a secondary high school is analyzed. At the bachelor's level, the system includes the study of the disciplines of the normative part (humanities, socio-economic and natural sciences and vocational training) and vocational-oriented disciplines of specialization of students, the passing of educational and production practices final state certification with protection of qualification work and passing of state examination in specialty and specialization. The master's level includes the study of the disciplines of normative (humanitarian, socio-economic, natural science and vocational training) and selective (vocational-oriented disciplines) parts, the passage of industrial practices and final state certification (writing and defense of master's work). Emphasis is placed on the particular importance of the current educational and practical independence and self-activity of students and their independent work (self-education) in deepening the results of learning and formation, and improvement of professional and practical competences and skills. The article does not exhaust the problem of forming the readiness of geography students for the future professional and pedagogical activity in secondary and higher education. In the future, we consider it necessary to continue the analysis of the process of formation of professional and innovative pedagogical competence of geographers of higher education institutions, and geographers of Odessa I.I. Mechnikov National University in particular.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/29450
Other Identifiers: DOI: 10.33310/2518-7813-2019-66-3-25-30
УДК 378.4(477.74):911:550
Appears in Collections:Статті та доповіді ГГФ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
25-30.pdf203.23 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.