Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/28548
Title: | Багатовимірний АВС-аналіз асортименту |
Other Titles: | Multidimensional ABC analysis of the assortment |
Authors: | Мазур, Олена Євгеніївна Мазур, Елена Евгеньевна Mazur, Olena Ye. |
Citation: | Economics: time realities |
Issue Date: | 2019 |
Keywords: | асортимент АВС-аналіз багатовимірний АВС-аналіз assortment ABC analysis multidimensional ABC analysis |
Series/Report no.: | ;№ 4(44). |
Abstract: | В сучасних дослідженнях ABC-аналіз асортименту
представлений у форматі, коли позиції асортимнту
поділяються на групи лише одним параметром – доходом.
Метою статті є розроблення алгоритму проведення
багатовимірного АВС-аналізу асортименту та варіантів
інтерпретації його результатів. В статті на умовному прикладі
запропоновано формат багатовимірного аналізу, який охоплює
три блоки – одновимірний аналіз за показником доходу,
двовимірний за показниками доходу і прибутку, тривимірний –
за даними ще й про кількість продажу. За підсумками кожного
блоку запропоновано модель інтерпретації отриманих
результатів, до якої включено рекомендації щодо оптимізації
асортименту. Групування продуктів представлено в матричній
і табличній формах, що дає змогу краще візуалізувати позиції в
продуктовій лінійці і обґрунтувати пріоритетність товарних
груп. In recent researches, ABC-analysis of the assortment is presented in the format, when the assortment positions are divided into groups by only one parameter – income. The purpose of the article is to develop an algorithm for conducting a multidimensional ABC analysis of the range and options for interpreting its results. The conditional example in the article proposes a multidimensional analysis format that covers three blocks – one-dimensional analysis by revenue, two-dimensional by income and profit, and then threedimensional – by income, profit and quantity of sales. Based on the results of each block, a model of interpretation of the obtained results is proposed, it includes recommendations for optimization of the range. Product grouping is presented in matrix and table forms, which allows to better visualize product line items and justify product group priorities. |
URI: | http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/28548 |
Other Identifiers: | DOI: 10.5281/zenodo.3757928 UDC: 657.6 |
Appears in Collections: | Статті та доповіді ЕПФ |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.