Фінансова інклюзія для підвищення добробуту населення та економічного зростання держави

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Посилення фінансової інклюзії належить до пріоритетних напрямів діяльності Національного банку України, оскільки це, поряд із підвищенням фінансової грамотності та фінансової культури, сприятиме збільшенню можливостей і доходів населення. У статті обґрунтовано актуальність і основну ідею фінансової інклюзії, з’ясовано причини її теперішнього низького рівня. Охарактеризовано фінансову грамотність українців як головну передумову фінансової інклюзії. Наведено ключові ознаки фінансово грамотної людини. Розглянуто основні складові фінансової інклюзії та критерії формування фінансової поведінки споживачів у зв’язку з недостатнім розвитком цих складових, а саме: якість надання фінансових послуг та їх фізична доступність, рівень фінансової грамотності населення, ступінь захисту прав споживачів. Обґрунтовано, що фінансова інклюзія через мобілізацію заощаджень населення та інвестування в розвиток економіки, залучення населення до підвищення рівня фінансової грамотності сприяє збільшенню доходів громадян і зниженню їх уразливості до фінансових криз.
The global crisis of 2020 caused by the COVID-19 pandemic, which also affected Ukraine, has become an indicator of the level of financial literacy and public education. After all, more than half of Ukrainians received financial stress, as a result of mistakes made when managing their finances. This suggests that the majority of the population was not prepared for unforeseen circumstances, and the problems of accessibility, ability and ability of consumers to use existing financial services and accept the challenges of high technology, financial awareness and culture have become an urgent need to find their solutions. The aim of the study is to justify the need to increase the level of financial inclusion for both financial market regulators and the state, financial service providers, and consumers themselves. The article identifies a number of factors that caused the current level of financial inclusion: distrust of financial services combined with a lack of financial literacy and a lack of financial culture; lack of understanding of the Ukrainian need for life insurance as one of the most important tools for maintaining family capital in unforeseen cases; reluctance of traditional banks and private corporations to use new financial technologies; low level of understanding and accessibility of financial services by consumers; imperfection of legislative acts to protect consumer rights. Ways to solve these problems are considered: activation of targeted programs to increase the financial literacy of the population within the framework of the Development Strategy of the financial sector of Ukraine until 2025; the need to develop the skills of competent consumption, accumulation and investment, which are absent from consumers, which leads to the loss of their family capital; creation of a national “FinСomplaint” mediation platform by the Ukrainian Association of Fintech and Innovation Companies (UAFIC) to work with complaints from consumers of financial services; creating a transparent, competitive, stable and high-tech financial sector in Ukraine. Financial inclusion through mobilizing people’s savings and investing in economic development, attracting people to increase financial literacy helps increase incomes and reduce the vulnerability of financial crises.
Усиление финансовой инклюзии относится к приоритетным направлениям деятельности Национального банка Украины, поскольку это, вместе с повышением финансовой грамотности и финансовой культуры, будет способствовать увеличению возможностей и доходов населения. В статье обоснованы актуальность и основная идея финансовой инклюзии, выяснены причины ее теперешнего низкого уровня. Охарактеризована финансовая грамотность украинцев как главная предпосылка финансовой инклюзии. Приведены ключевые признаки финансово грамотного человека. Рассмотрены основные составляющие финансовой инклюзии и критерии формирования финансового поведения потребителей в связи с недостаточным развитием этих составляющих, а именно: качество предостав- ления финансовых услуг и их физическая доступность, уровень финансовой гра- мотности населения, степень защиты прав потребителей. Обосновано, что финан- совая инклюзия посредством мобилизации сбережений населения и инвестирова- ния в развитие экономики, привлечения населения к повышению уровня финансовой грамотности способствует увеличению доходов граждан и снижению их уязвимости к финансовым кризисам.
Опис
Ключові слова
фінансова інклюзія, фінансова грамотність, фінансова культура, фінансові послуги, фінансові технології, економічне зростання, мобілізація заощаджень, financial inclusion, financial literacy, financial culture, financial services, financial technologies, economic growth, mobilization of savings, финансовая инклюзия, финансовая грамотность, финансовая культура, финансовые услуги, финансовые технологии, экономический рост, мобилизация сбережений
Бібліографічний опис
Фінанси України
DOI
ORCID:
УДК