Конкурентна структура ринку мобільного зв’язку України: чи неминуча олігополія?

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Метою даного дослідження є вивчення конкурентної структури ринку мобільного зв’язку України. Порядок аналізу передбачає визначення коефіцієнтів ринкової концентрації, структурних (технологічних), стратегічних та адміністративних (регулятивних) бар’єрів для входження в галузь, а також оцінку існуючих проблем на ринку послуг термінації трафіку. Отримані результати служать підставою для вироблення принципів державного регулювання галузевих процесів, яке має спиратися не на короткостроковий результат, а забезпечити досягнення ефективної конкуренції в довгостроковому періоді.
Целью данного исследования является изучения конкурентной структуры рынка мобильной связи Украины. Порядок анализа предполагает определение коэффициентов рыночной концентрации, структурных (технологических), стратегических и административных (регулятивных) барьеров вхождения в отрасль, а также оценку существующих проблем на рынке услуг терминации трафика. Полученные результаты служат основанием для выработки принципов государственного регулирования отраслевых процессов, которое должно опираться не на краткосрочный результат, а обеспечить достижение эффективной конкуренции в долгосрочном периоде.
The purpose of this research is to study the competitive structure of the Ukrainian mobile communications market. The order of analysis involves the determination of market concentration coefficients, structural (technological), strategic and administrative (regulatory) barriers to entry into the industry, as well as an assessment of existing problems in the market for traffic termination services. The technological features of the mobile market cause the fact that excessive competition can lead to a decrease in business margins, reduce the investment opportunities of operators and the industry as a whole and slow down the process of industry development. The obtained results serve as a basis for elaboration of principles of state regulation of branch processes. The use of state regulatory mechanisms to reduce the concentration of the mobile communications industry does not meet the long-term goals of improving efficiency. Regulation should be directed not at price but at product competition. Therefore, it is necessary to recognize the objectivity of a high level of industry concentration and to ensure the creation of a level playing field for all market participants and rules to prevent monopoly abuse by market leaders.
Опис
Ключові слова
ринок мобільного зв’язку, мобільні оператори, телекомунікація, абоненти, показники концентрації, бар’єри для входження на ринок, рынок мобильной святи, мобильные операторы, телекоммуникация, абоненты, показатели концентрации, барьеры вхождения на рынок, mobile communications market, mobile operators, telecommunications, subscribers, concentration indicators, barriers to entry into the market
Бібліографічний опис
Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління = Market economy: modern management theory and practice
DOI
ORCID:
УДК