Концептуалізація цифрового маркетингу як маркетингової системи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Статтю присвячено концептуалізації розвитку цифрового маркетингу на макрорівні та визначенню передумов і результатів такого розвитку на рівні економічної системи. Цифровий маркетинг розглядається як маркетингова система, яка перебуває під впливом соціоекономічних умов, зокрема рівня знань та компетенцій учасників, доступу до цифрових технологій, ринкових та соціальних інститутів, рівня та характеру розвитку ІТ-сектору. Система цифрового маркетингу розглядається як сервісна система, основу якої становлять цифрові платформи. Маркетингова система забезпечує економічний результат у вигляді збільшення цінності та зростання рівня добробуту через підтримання різноманітності пропозицій цінності і забезпечення доступності цих пропозицій через поліпшення ефективності маркетингових процесів.
Статья посвящена концептуализации развития цифрового маркетинга на макроуровне и определению предпосылок и результатов такого развития на уровне экономической системы. Цифровой маркетинг рассматривается как маркетинговая система, которая находится под влиянием социоэкономических условий, в частности уровня знаний и компетенций участников, доступа к цифровым технологиям, рыночных и социальных институтов, уровня и характера развития ИТ-сектора. Система цифрового маркетинга рассматривается как сервисная система, основу которой составляют цифровые платформы. Маркетинговая система обеспечивает экономический результат в виде увеличения ценности и роста уровня благосостояния через поддержание разнообразия предложений ценности и обеспечение доступности этих предложений через улучшение эффективности маркетинговых процессов.
The article addresses the conceptual framework of the development of digital marketing at the macro level and defining the preconditions and results of such development at the level of the entire economic system. While digital revolution in every field and sector of economy, including marketing is fait accompli, a proper conceptualisation thereof is still far from being definitely provided. The situation with digital marketing is much the same. Digital marketing, which has been mostly scrutinised as set of tools at the level of a firm in this article is seen as a marketing system that is influenced by socio-economic conditions, the level of specific knowledge and skills of participants in the system, including consumers, the level of access to modern digital technologies, by market and social institutions, and by the level and nature of the development of the IT sector. All these elements constitute system in-feed. The digital marketing system is attributed as a service system operating on the basis of co creation of value and essentially voluntarily association, engagement between participants, which feature reflects those of the logic of service dominance (S - D logic) in marketing. The backbone of the system is digital platforms that deliver five marketing related flows: that of ownership, possession, information, risk and money. At the output, the digital marketing system delivers economic results in the form of value growth, as well as ensuring the progress of the welfare level by maintaining the diversity of value propositions achieved due to the generativity feature of digital channels and extended range of availability of value propositions through increasing the efficiency of value creation and delivering, making prices more affordable. The conceptual model, depicting processes, prerequisites and outputs of the digital marketing system is presented. The model might be used in further studies aimed at assessing the input of digital marketing onto economy as a whole, or the impact of digital media development on the development and growth of market environment, as well as to develop measures to regulate and stimulate digital marketing development and, through it, the development of the digital economy as a whole. Exploring the forms and conditions of its relationship with other marketing systems and other social subsystems, as well as determining the levels of the hierarchy in it and the interaction between levels, is a promising avenue for further research.
Опис
Ключові слова
маркетинг, цифровий маркетинг, цифрова економіка, маркетингова система, економічний розвиток, цифровой маркетинг, цифровая экономика, маркетинговая система, экономическое развитие, marketing, digital marketing, digital economy, marketing system, economic development
Бібліографічний опис
Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
DOI
ORCID:
УДК