Особливості розвитку соціального підприємництва в Україні

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Досліджено теоретичні питання виникнення категорії соціальне підприємство, соціальне підприємництво, корпоративна соціальна відповідальність. Соціальне підприємництво виникло як відгук на хронічні соціальні проблеми, зокрема безробіття, бідність, роз’єднаність громади тощо. Соціальні підприємства покликані задовольнити нові потреби в саморозвитку, самоідентифікації, самореалізації. Визначено, що основною метою соціального підприємства є соціальний вплив, а не отримання прибутку для власників або акціонерів. Така модель бізнесу надає товари і послуги по підприємницькій моделі, але прибуток використовує, перш за все, для досягнення соціальної мети. В сучасних умовах розвиток соціального підприємництва є пріоритетом для України, що обумовлює, в свою чергу, певні зміни в законодавстві, впровадження механізмів активізації відповідної системи інститутів та інституцій.
Исследованы теоретические вопросы возникновения категории социальное предприятие, социальное предпринимательство, корпоративная социальная ответственность. Социальное предпринимательство возникло как отклик на хронические социальные проблемы, в частности, безработица, бедность, разобщенность общества. Социальные предприятия призваны удовлетворить новые потребности в саморазвитии, самоидентификации, самореализации. Определено, что основной целью социального предприятия является социальное влияние, а не получение прибыли для владельцев или акционеров. Такая модель бизнеса предоставляет товары и услуги по предпринимательской модели, но прибыль использует, прежде всего, для достижения социальной цели. В современных условиях развитие социального предпринимательства является приоритетом для Украины, что обусловливает, в свою очередь, определенные изменения в законодательстве, внедрение механизмов активизации соответствующей системы институтов и институций.
Theoretical questions of the emergence of the category social enterprise, social entrepreneurship and corporate social responsibility are investigated. The theoretical foundations of social responsibility and social entrepreneurship are explored. It is determined that they were formed in the 20th century when corporate social responsibility was gradually introduced in traditional business. A social enterprise is a social economy operator whose main purpose is to have a social impact, not to make a profit for its owners or shareholders. It operates by providing goods and services in the market in an entrepreneurial and innovative way and uses its profits primarily to achieve social goals. It is managed openly and responsibly, and in particular engages employees, consumers and stakeholders who influence its business activities. Social enterprises provide disadvantaged individuals with greater opportunities for integration or reintegration in the labor market, while accelerating socio-economic development. Social entrepreneurship has emerged as a response to chronic social problems such as unemployment, poverty, community disunity, and more. Social enterprises are designed to meet the new needs for self-development, self-identification, self-realization, relevant and important both theoretically and practically. Social enterprises provide more deprived individuals with opportunities for integration or reintegration in the labor market, while accelerating socio-economic development. In international practice, there is no clear definition of a social enterprise, but there is a clear understanding of its basic component - the main purpose of a social enterprise is social influence, not profit for owners or shareholders. The new business organization provides products and services in the market on an entrepreneurial model, and uses profits primarily to achieve social goals. Not only does a social enterprise provide a product or service, but it sells history and a sense of involvement in something good. Therefore, in modern conditions the development of social entrepreneurship is a priority for Ukraine, which in turn causes certain changes in legislation, development of a number of regulations, implementation of activation mechanisms. the relevant system of institutions and institutions.
Опис
Ключові слова
соціальне підприємництво, соціальна відповідальність, корпоративна соціальна відповідальність, сучасна модель бізнесу, социальное предпринимательство, социальная ответственность, корпоративная социальная ответственность, современная модель бизнеса, social entrepreneurship, social responsibility, corporate social responsibility, modern business model
Бібліографічний опис
Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
DOI
ORCID:
УДК