Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/27907
Title: Репрезентація досвіду українських жінок-військовослужбовиць у книгах про війну на Сході України (на матеріалі збірок «Дівчата зрізають коси» Є. Подобної та «Жінка війни» А. Шили)
Other Titles: Репрезентация опыта украинских женщин-военнослужащих в книгах о войне на Востоке Украины (на материале сборников «Девушки срезают волосы» Е. Подобной и «Женщина войны» А. Шилы)
Representation of the experience of Ukrainian women-soldiers in books about the war in the East of Ukraine (on the material of the collections “Divchata zrizayut kosi” Ye. Podobnoyi аnd “Zhinka vijni”A. Shili)
Authors: Червінчук, Аліна Олегівна
Червинчук, Алина Олеговна
Chervinchuk, Alina O.
Citation: Діалог: медіа-студії : зб. наук. праць
Issue Date: 2019
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: репрезентація війни
жінка на війні
авторські комунікаційні стратегії
автор-спостерігач подій
я-наратив
репрезентация войны
женщина на войне
авторские коммуникативные стратегии
автор-наблюдатель событий
я-нарратив
representation of war
woman at war
author’s communication strategies
author-observer of events
Self-narrative
Series/Report no.: ;Вип. 25.
Abstract: Cучасна українська документалістика характеризується різними формами репрезентації дійсності. У більшості книг про війну на Сході України увагу приділено образу чоловіка-військовослужбовця. Обрані для аналізу збірки є унікальним явищем української документалістики про воєнні дії, адже в них репрезентовані історії про досвід жінок-військовослужбовиць. У дослідженні представлено аналіз українських документальних творів про війну на Сході України, зокрема увагу сфокусовано на репрезентації феномену війни за допомогою передачі спогадів жінок-військовослужбовиць, які стали героїнями збірок. Визначено провідні авторські комунікаційні стратегії в аналізованих книгах. Звернено увагу на те, що автори дають можливість героїням розповідати власні історії, промовляти до аудиторії, актуальним є використання я-наративу для організації оповіді. Для збірок характерним є звернення до почуттів героїнь, тобто збірки стали місцем для їхніх рефлексій та переживання кульмінаційних моментів під час реконструкції подій.
Современная украинская документалистика характеризуется различными формами репрезентации действительности. В большинстве книг о войне на Востоке Украины внимание уделено образу мужчины-военнослужащего. Выбранные для анализа сборники являются уникальным явлением украинской документалистики о военных действиях, ведь представлены истории об опыте женщин-военнослужащих. В исследовании представлен анализ украинских документальных произведений овойне на Востоке Украины, в частности внимание сфокусировано на репрезентации феномена войны посредством передачи воспоминаний женщин-военнослужащих, которые стали героинями сборников. Определены ведущие авторские коммуникативные стратегии в рассматриваемых книгах. Обращено внимание на то, что авторы дают возможность героиням рассказывать собственные истории, обращаться к аудитории, характерно использование я-нарратива для организации повествования. Для сборников характерно обращение к чувствам героинь, то есть сборники стали местом для их рефлексий и переживания кульминационных моментов в процессе реконструкции событий.
The relevance of the research is that contemporary Ukrainian documentary is characterized by various forms of representation of reality. Most books about the war in Eastern Ukraine focus on the image of a military man. The collection selected for analysis is a unique phenomenon of modern warfare documentary, as the stories of the military experience of women servicemen are represented. It is important to determine from which position the author demonstrates the events. We did research on documentaries in which the author participated in the events. And they found that the subjective impressions of the authors involved in the events of the war are characterized by a certain community — all the authors have survived the war and for all the major associations for the war are «victims» and «death», so the individual worlds of each author form an intersubjective world. Now for analysis we have selected collections of event observers who interviewed direct participants. They noted that the authors are professional communicators and appeal to the emotions of the audience through the representation of women’s stories in order to influence and form public opinion about the phenomenon of war. Methods of analysis, synthesis, and sampling were used for the study (paying attention to the use of the concepts of «war», «fear», «enemy»). The study presents an analysis of Ukrainian documentaries on the war in Eastern Ukraine, focusing in particular on the representation of the phenomenon of war through the transmission of memories of female servicemen who became the heroines of the collections. The leading author communication strategies in the analyzed books are identified. Attention is drawn to the fact that the authors enable the heroines to tell their own stories, to speak to the audience, and the use of the selfnarrative in organizing the narrative is characteristic. Collections are characterized by an appeal to the feelings of heroines, that is, collections have become a place for their reflections and experiences of the culminating moments under reconstruction of events. The results obtained suggest that authors from different positions focus on different opinions and perceptions of war in order to achieve different effects.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/27907
Other Identifiers: УДК 007: 355.2: 092: 070
DOI: https://doi.org/10.18524/2308-3255.2019.25.195595
Appears in Collections:Діалог: Медіа-студії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
203-216.pdf322.64 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.