Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/27107
Title: Фестивалі у просторі міста
Other Titles: Фестивали в пространстве города
Festivals in the space of the city
Authors: Ковальова, Ніна
Левченко, Віктор Леонідович
Ковалева, Нина
Левченко, Виктор Леонидович
Kovalova, Nina
Levchenko, Viktor L.
Citation: Δοξα/ДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філології
Issue Date: 2019
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: концентрична та єкстатична структура міста
художне виробництво
музичний фестиваль
«Odessa classics»
концентрическая и экстатическая структура города
художественное производство
музыкальный фестиваль
concentric and ecstatic structure of the city
art production
music festival
Odessa classics
Series/Report no.: ;Вип. 2(32).
Abstract: Статтю присвячено розгляду феномену музичного фестивалю як чинника культури міста. Спираючись на теорію моделей міста Ю. М. Лотмана, розглянуто генезу та особливості розвитку фестивального руху та його кореляцію з просторовою структурою міста. За допомогою концепції художнього виробництва П. Бурдьє, автори аналізують особливості функціонування музичного фестивалю «Odessa classics» та його роль і місце у формуванні символічного поля культури міста.
Статья посвящена рассмотрению феномена музыкального фестиваля как фактора культуры города. Опираясь на теорию моделей города Ю. М. Лотмана, рассмотрены генезис и особенности развития фестивального движения, а также его корреляцию с пространственной структурой города. С помощью концепции художественного производства П. Бурдье, авторы анализируют особенности функционирования музыкального фестиваля «Odessa classics» и его роль и место в формировании символического поля культуры города.
The article is devoted to the investigation of the phenomenon of musical festival as a factor of contemporary socio-cultural existence. In European culture, festivals have their genesis from ancient, medieval and renaissance theatrical acts that were directly linked to their locus and acted as an integral attribute of urban culture. The first music festival launched in Europe was Salzburg, which set the paradigm for further events of this kind. A mandatory feature of the festivals was their relevance to the city model: concentric or eccentric. But in any case the festival became subordinated to the mythological, ideological and economic needs of the city, stimulating the processes of identification of the urban community. Basing on P. Bourdieu’ theory of artistic production, the authors analyze the peculiarities of the functioning of the Odessa classics musical festival and its role and place in the formation of the symbolic space of the city’s culture. The role of agents and actors is analyzed, and this analysis makes the possibilities of creation and efficient operation of the symbolic space.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/27107
Other Identifiers: DOI: https://doi.org/10.18524/2410-2601.2019.2(32).188632
УДК 130:2
Appears in Collections:Δόξα / Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
269-278.pdf265.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.