Чорнобиль в просторах колективного пам’ятання в Україні: нотатки на Маргінесах сучасних художніх практик

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
В колективному пам’ятанні в Україні місце події Чорнобилю може бути окреслене як «примарне». Пам’ять Чорнобиля дивним чином розосередилась по декількох сенсових просторах (офіційна пам’ять, література свідчень, художня «постчорнобильська» література з бароковою іронією, сталкерські практики, геймерські ритуали, мурали в Зоні тощо), що не перетинаються один з одним. Невизначеність місця Події робить найпліднішим полем її (Події) осмислення художні практики. 2019 рік виявився значним для розуміння феномену Чорнобиля через надзвичайний успіх серіалу НВО «Чорнобиль»: подія була вкинута в колективні практики осмислення минулого. В центрі уваги авторки цього тексту є контекстні поля, що запускаються тригером «Чорнобиль» у українському просторі. Матеріалом для аналізу стала медіа-арт виставка “ARTEFACT: Chernobyl 33”, що була представлена в Києві в жовтні 2019 року.
В украинской коллективной памяти место события Чернобыля может быть определено как «призрачное». Память Чернобыля удивительным образом оказалась распределена между несколькими смысловыми пространствами, которые не пересекаются между собой. Неопределенность места События делает наиболее успешными усилия его осмысления средствами искусства. В центре внимания автора статьи находятся контекстные поля, которые запускаются триггером «Чернобыль» в украинской культуре. Материалом для анализа стала медиа-арт выставка “ARTEFACT: Chernobyl 33”, которая была представлена в Киеве в октябре 2019 года.
Chornobyl’s place in Ukrainian collective memory is “ghostly” one. Chornobyl’s memory appears deluded between few spaces of sense, isolated one from another. There are the spaces of official memory, fiction, witnesses, “post-Chornobyl” baroque-style Ukrainian literature, so called “Stalker” practices, computer-games, artistic practices inside Zone etc. Narrative incertitude of the Event creates the ideal chance for working through the past with the instruments of art. 2019 appeared the important year for investigation of the Chornobyl’s phenomenon through the extraordinary success of HBO “Chornobyl” television miniseries. The Event of Chornobyl was thrown into the space of interpretation and commemoration practices. In this text author tries to reveal and analyze the context spaces, triggered by the notion of “Chornobyl” in Ukrainian society. Author’s efforts are concentrated around the Media-Art Exhibition “ARTEFACT: Chernobyl 33”, which was presented in Kyiv in October, 2019
Опис
Ключові слова
колективна пам’ять, Чорнобиль, художні практики пропрацювання минулого, коллективная память, Чернобыль, художественные практики проработки прошлого, collective memory, Chornobyl, Artistic Instruments of Working through the Past
Бібліографічний опис
Δοξα/ДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філології
DOI
ORCID:
УДК