Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/27093
Title: Трансформации Одесского фестиваля смеха «Юморина»: 45-летний путь
Other Titles: Трансформації Одеського фестивалю сміху «Гуморина»: 45-річний шлях
Transformation of Odesa festival of laughter «Yumorina»: 45-year path
Authors: Золотарёва, Елена
Золотарёва, Кристина
Золотарьова, Олена
Золотарьова, Крістіна
Zolotarova, Olena
Zolotarova, Kristina
Citation: Δοξα/ДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філології
Issue Date: 2019
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: Юморина
карнавал
тенденции карнавального движения
фестиваль клоунов
одесский смех
Гуморина
тенденції карнавального руху
фестиваль клоунів
одеський сміх
Humor
carnival
carnival trend movement
festival of clowns
Odesa laughter
Series/Report no.: ;Вип. 1(31).
Abstract: Проанализированы тенденции изменений формы и содержания Одесской «Юморины» и её карнавальной составляющей за 45 лет существования.
Проаналізовано тенденції змін форми і змісту Одеської «Гуморини» та її карнавальної складової за 45 років існування.
The tendencies of changes of form and content of the Odesa «Yumorina» and its carnival component in 45 years of existence. For 45 years of its existence the Odessa «Yumorina» has undergone at least six stages of development: 1) the initial stage – 1973–1986; 2) the stage of «perestroika» – 1987–1991; 3) the age of the World Club of Odesites – 1992–1995; 4) the stage of Alexander Pavlovsky –1997–2003; 5) the development stage of «Yumorina» with elements of commercialization, politicization and national culture – 2004–2010; 6) The stage with the participation of clowns and mimes and universalization of the holiday – 2011–2018. Each stage has certain slogans and characters, but since 2004, certain trends are inherent in the carnival movement on a global scale, namely: the commercialization of the movement, the politicization of its slogans and characters, the emergence of elements of national history and culture, the local authorities taking over organizational issues. However, Odesa «Yumorina» from similar events of other countries is distinguished by ignoring the religious features of the carnival and festival period. Let’s note that «Yumorina» is mostly a holiday for tourists, not for local residents, and a modern tendency of unification of holidays is noticeable, when the main event of the festival is the food festival and pop-evening concerts. In addition, it is worth noting in the last period an increase in the participation in «Yumorina» of clowns and mimes, the allocation of three main sites of the festival – Gorsad, Duke Square and «Clownhouse»
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/27093
Other Identifiers: DOI: https://doi.org/10.18524/2410-2601.2019.1(31).186345
УДК 130:2
Appears in Collections:Δόξα / Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20-30.pdf263.48 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.