Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/27076
Title: Мифологические коннотации сюжета фильма Патриса Леконта «Девушка на мосту»
Other Titles: Міфологічні конотації сюжету фільму Патріса Леконта «Дівчина на мосту»
Mythological connotations of the plot of the film Patrice Lecont «Girl on the bridge»
Authors: Фокина, Светлана Александровна
Фокіна, Світлана Олександрівна
Fokina, Svitlana O.
Citation: Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
Issue Date: 2019
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: мифологические коды
притча
кинотекст
Психея
трикстер
«Потерянный рай»
урбанистический топос
коди
притча
кінотекст
mythological codes
parable
Psyche
trickster
«Paradise Lost»
urbanistic topos
Series/Report no.: Філологія;Т. 24, вип. 2(20).
Abstract: В статье предпринята попытка осмысления мифологических кодов и их трансформаций в фильме французского режиссера Патриса Леконта «Девушка на мосту». В ходе исследования выявлены потенции «психейного сюжета», придающего кинотексту притчевый модус. Рассмотрена гипотеза семиотического потенциала «героев дороги» и реализации в кинотексте соответствующих сюжетообразующих мифологем. Осмыслены мифологические ипостаси героев – Психеи (Адель), трикстера (Габор).
У статті зроблена спроба осмислення міфологічних кодів та їх трансформацій у фільмі французького режисера Патріса Леконта «Дівчина на мосту». В ході дослідження виявлено потенції «псіхейного сюжету», що додає кінотексту притчевий модус. Розглянуто гіпотезу реалізації семіотичного потенціалу «героїв дороги» та реалізації в кінотексті відповідних сюжетообразующих міфологем. Осмислені міфологічні іпостасі героїв – Психеї (Адель), трикстера (Габор).
In article is made an attempt of judgment of mythological codes and their transformations in the movie by the French director Patrice Leconte «The girl on the bridge». During the research are revealed potentialities of the « plot of Psyche» giving to the film text a parable mode. The hypothesis is considered of realization of semiotics potential of «heroes of the road» and realization in the film text of the mythemes corresponding the plot forming. Mythological forms of heroes are comprehended – Psyche (Adele), the trickster (Gabor). In article is presented (anti)pastoral codes in the movie by P. Lekont «The Girl on the Bridge» (1999). Inclusion is analysed in subtext layers of a plot of variations of the subject «Paradise Lost». Transformations of the myth about Psyche are revealed. Trickster`s and pastoral potentials are correlated. Signs of a nomadic of heroes of the movie and their relations within pastoral reading erotic are tracked.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/27076
Other Identifiers: УДК 791.43-2.Leconte«20»
Appears in Collections:Вісник Одеського національного університету. Філологія: літературознавство, мовознавство

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
101-112.pdf341.03 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.