Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/26856
Title: Інтердискурсивність у сучасному українському фентезі (на матеріалі роману Дари Корній «Гонихмарник»)
Other Titles: Interdiscursivity in modern Ukrainian fantasy (on the material of the novel by Dara Korniy “Honykhmarnyk”)
Authors: Бойко, Ольга Олексіївна
Бойко, Ольга Алексеевна
Boiko, Olha O.
Citation: Мовознавчий вісник : зб. наук. праць.
Issue Date: 2018
Keywords: текстолінгвістики
інтертекстуальність
інтердискурсивність
сучасне українське фентезі
інтелектуальна проза
метатекст
художня комунікація
синестезія
textuality
intertextuality
discourse
modem Ukrainian fantasy
metha-text
artist's comunication
synesthesia
Series/Report no.: ;Вип. 24-25.
Abstract: У статті проаналізовано актуальні проблеми текстолінгвістики: у центрі уваги постають категорії інтертекстуальності та інтердискурсивності. їх функціонування в тексті досліджено на матеріалі сучасного українського фентезі, зокрема роману Дари Корній «Гонихмарник». Аналіз лінгвістичних робіт, присвячених дискусійному питанню типології тексту та дискурсу, дозволяє розмежувати поняття «інтертекстуальність», «інтермедіальність» та «інтердискурсивність», унаслідок чого інтердискурсивний аналіз постає більш перспективним для використання завдяки літературознавчим, мистецьким та міжкультурним зв ’язкам. Міфологічний, музичний, літературознавчий та мистецький дискурси, зображення синестетичного світосприйняття персонажів зумовлюють створення «інтелектуального» сучасного фентезі. Під час аналізу встановлено мовні маркери інтердискурсивності, наявні в тексті роману. Докладно розглянуто роль метатексту в текстотворенні, зокрема, відзначено важливе значення системи епіграфів у романі. Цитування, алюзії та ремінісценції визначають багаторівневість створеного тексту. Перспективніш постає більш ретельний аналіз міфологічного та фольклорного дискурсів у текстотворенні роману «Гонихмарник».
Abstract Introduction. Text-discursive research in modem linguistics unites text-centric and anthropocentric approaches, which causes simultaneous study of language units in the system and in functioning. Interdiscursivity, as a textually-discursive category, along with intertextuality and intermediality, manifests dialogical links of the text with other texts and determines its place in the cultural and linguistic space. Purpose. The purpose of the article is to define the notion of interdiscursivity, delineating it with intermedia and intertextuality, determining the place of modem Ukrainian fantasy in world culture, and also to reveal the features of text interaction with the discourses of literature, painting, music andfolklore. Methods. In the study of the text, we used discursive analysis, critical, cognitive, descriptive and quantitative methods. Results. We consider intertextuality and interdiscursivity as a text-producing factor in the novel, because each structural part of the work is equipped with an epigraph. Almost all epigraphs refer to the Ukrainian literature, except for quoting the Bible and Omar Khayyam. An important role is played by precedent names, accurate and attributed citation of the work of world literature. No less important are the allusions used in the novel's text (Andersen's tales, AstridLindgren, Dante's Divine Comedy, classical literature are mentioned). Sometimes there are Ukrainian proverbs and sayings. Literary discourse helps to create a diverse text and introduce it into the context of world literature. Discourses of painting and music are also important for understanding the text. Basically, classical works of music and fine arts are mentioned. The main heroine of the novel is an artist, like her father, so we see the continuity of generations and world cultural heritage. The role of the mythological-folklore discourse determines the title of the novel («Honykhmamyk»), as well as the presence of onims of folklore origin. In the text there are fairy tales and legends, references to myths andfolk beliefs. Originality. Ukrainian fantasy has not been studied by linguists. At the same time, modem Ukrainian fiction literature ceases to be mass and focuses on an educated, intellectually developed reader who will be able to recognize various cultural layers. In the center of attention is the novel by modern writer Dara Komii, whose work deserves more detailed research. Conclusion. Interdiscursivity, which is a text-generating factor, helps to create a complex and interesting text for analysis, full of literary, art criticism, folk traditions and folklore texts. In the novel there is a literary stylization of European and Slavic mythological representations. We consider promising a more profound study of mythological and folklore motifs in the novel for a more diverse understanding of the different types of discourse.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/26856
Other Identifiers: УДК 82-312.9’82...А/Я1/7.07=811.161.1.
Appears in Collections:Статті та доповіді ФФ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
239-245.pdf398.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.