Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/26347
Title: Мережевоцентричний підхід до управління підприємствами туристичних дестинацій
Other Titles: Network center approach to management of tourist destinations enterprises
Authors: Садченко, Олена Василівна
Гайворонська, Інна Віталіївна
Садченко, Елена Васильевна
Гайворонская, Инна Витальевна
Sadchenko, Olena V.
Haivoronska, Inna V.
Citation: Проблеми системного підходу в економіці: зб.наук.праць
Issue Date: 2019
Keywords: туристична дестинація
туристичні підприємства
мережевоцентричний підхід
сталий розвиток туризму
мережевоцентричне середовище
технології просування туристичних послуг
туристическая дестинация
туристические предприятия
сетецентричний подход
устойчивое развитие туризма
сетецентричная среда
технологии продвижения туристических услуг
tourist destination
tourist enterprises
network-centric approach
sustainable tourism development
network-centric environment
technologies for promotion of tourist services
Series/Report no.: ;Вип. 4(72), ч. 2.
Abstract: У статті розглянуто основні аспекти мережевоцентричного підходу до управління підприємствами туристичних дестинацій. Виявлено, що основою розвитку підприємств туристичної дестинації є такі умови: сталий розвиток складної системи (туристичної дестинації); балансування інтересів усіх учасників взаємодії у складі дестинації; виділення цілей сталого розвитку туризму у пріоритет на рівні держави; виховна робота з місцевим населенням дестинації щодо прийняття принципів сталого розвитку туризму та формування загальної культури туризму. Пропонується модель мережевоцентричного середовища розвитку підприємств туристичної дестинації. Мережевим центром представленої моделі є дестинація, яка формується на основі інтересу туристів до атракцій. Одним із найважливіших інструментів забезпечення «ситуаційної обізнаності» є контроль результатів реалізації цілей сталого розвитку туристичних дестинацій засобами моніторинга.
В статье рассмотрены основные аспекты сетецентричного подхода к управлению предприятиями туристических дестинаций. Выявлено, что основой развития предприятий туристической дестинации являются такие условия: устойчивое развитие сложной системы (туристической дести- нации) балансировки интересов всех участников взаимодействия в составе дестинации; выделение целей устойчивого развития туризма в приоритет на уровне государства; воспитательная работа с местным населением дестинации по принятию принципов устойчивого развития туризма и формирования общей культуры туризма. Предлагается модель сетецентричной среды развития предприятий туристической дестинации. Сетевым центром представленной модели является дестинация, которая формируется на основе интереса туристов к достопримечательностям. Одним из важнейших инструментов обеспечения «ситуационной осведомленности» является контроль результатов реализации целей устойчивого развития туристической дестинации средствами мониторинга.
The purpose of the study is to highlight the main aspects of the network-centric approach to the management of enterprises of tourist destinations. In the conditions of globalization and large-scale application of information and communication technologies, there is a need for scientific and methodological provision of management of complex systems based on a network-centric approach. It is proposed to adapt this approach to a tourist destination, which is a complex system. It is revealed that the basis for the development of enterprises of the tourist destination are the following conditions: sustainable development of a complex system (tourist destination); balancing the interests of all parties involved in the destination; highlighting the goals of sustainable tourism development at the national level; educational work with the local population of the destination to adopt the principles of sustainable tourism development and the formation of a common tourism culture. A model of a network-centric environment for the development of tourist destination enterprises is proposed. In the presented model, one of the most important tools for providing “situational awareness” is to control the results of the implementation of the goals of sustainable development of tourist destinations by means of monitoring. The network center of the model is the destination, which is formed on the basis of tourists' interest in the attractions that are in the territory of the destination. The process of development of tourist destinations is ordered in the direction of the dominant network-centric role of attractions. One of the effective tools is the "situational centers" created in government bodies and the largest stateowned companies. Such centers monitor, form information for management decisions. The practical significance of the results obtained is for building an efficient economy based on network-centric management principles. The strategy of promotion of tourist services on the basis of a network-centric approach should be formed and implemented in relation to a particular tourist destination, based on its economic importance and social orientation, in accordance with the strategy of tourism promotion of meso and macro levels, which will be the subject of further scientific research.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/26347
Other Identifiers: УДК 338.48.071.2
DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-4-45
Appears in Collections:Статті та доповіді ЕПФ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
106-113.pdf388.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.