Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/26202
Назва: Маркетинг партнерських відносин в сфері вищої освіти України
Інші назви: Marketing of partnership relations in higher education of Ukraine
Автори: Рудінська, Олена Володимирівна
Рудинская, Елена Владимировна
Rudinska, Olena V.
Кусик, Наталія Львівна
Кусик, Наталья Львовна
Kusyk, Nataliia L.
Багдік'ян, Сусанна Вараздадівна
Багдикян, Сусанна Вараздадовна
Bahdikian, Susanna V.
Бібліографічний опис: Збірник наукових праць Проблеми системного підходу в економіці
Дата публікації: 2019
Ключові слова: маркетинг
вища освіта
партнерські відносини
трикутник партнерських відносин
дуальна освіта
заклад освіти
здобувач освіти
роботодавець
освітні послуги
партнерские отношения
высшее образование
дуальное образование
учебное заведение
соискатель образования
работодатель
образовательные услуги
треугольник партнерских отношений
marketing
partnerships
higher education
dual education
educational institution
applicant for education
employer
educational services
triangle of partnerships
Серія/номер: ;№ 2 (70), Ч. 2.
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано можливості використання концепції маркетингу партнерських відно- син, як моделі, яку можна адаптувати до ринку освітніх послуг. Доведено, що концепцію доречно використовувати для налагодження довгострокового, рівноправного, взаємовигідного та збалан- сованого партнерства між надавачами і споживачами освітніх послуг для вирішення проблеми підготовки сучасних висококваліфікованих кадрів шляхом подолання розриву між теоретичним та практичним навчанням. Виявлено особливості застосування моделі в умовах впровадження системи дуальної освіти. З’ясовано, що дуальна освіта має базуватися на створенні стійкого три- кутника партнерських відносин «заклад освіти – здобувач освіти – роботодавець». Доведено, що для успішного впровадження дуальної освіти, особливо в сферу вищої освіти, трикутник має бути збалансований за інтересами, вигодами та перевагами для усіх партнерів.
This article analyzes the possibility of using the concept of marketing partnerships as a model that can be adapted to the educational market. It is proved that this concept is appropriate to use for building long-term, equal, mutually beneficial and balanced partnership between providers and consumers of educational services for the purpose to solve the problem of training modern highly qualified personnel by overcoming the gap between theoretical and practical training. There are revealed features of the application of the model of partnerships in the context of the introduction of the dual education system, which just allows create bridge between of theory and practice gap. It was found that dual education should be based on the creation of the sustainable triangle of partnerships “educational institution – applicant for education – employer”. From the standpoint of using the concept of marketing partnerships in the educational market and taking into account the need to implement “theory – practice” relationship through building school-business partnerships, the main advantage of the concept can be considered to strive to balance the interests of the supplier, consumer and society. It is proved that if we consider the triangle of partnerships as a “triangle of benefits” in terms of an equal number of benefits for each side, and then there are legal, financial and economic problems on the part of employers and educational institutions. Especially they are exacerbated in the plane of the introduction of dual education in the framework of the existing national system of higher education. It is proved that for the successful implementation of dual education, the triangle of partnerships must be balanced by interests, benefits and advantages for all partners. If the balance of interests is “broken” in the direction of one or several partners, the system of dual education will not work.
В статье проанализированы возможности использования концепции маркетинга партнерских отношений, как модели, которую можно адаптировать к рынку образовательных услуг. Доказано, что концепцию уместно использовать для налаживания долгосрочного, равноправного, взаимовыгодного и сбалансированного партнерства между поставщиками и потребителями образо- вательных услуг для решения проблемы подготовки современных высококвалифицированных кадров путем преодоления разрыва между теоретическим и практическим обучением. Выявлены особенности применения модели в условиях внедрения системы дуального образования. Выяс- нено, что дуальное образование должно базироваться на создании устойчивого треугольника партнерских отношений «учебное заведение – соискатель образования – работодатель». Дока- зано, что для успешного внедрения дуального образования, особенно в сферу высшего образо- вания, треугольник должен быть сбалансирован по интересам, выгодами и преимуществами для всех партнеров.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/26202
Інші ідентифікатори: УДК 338.45:378.1:37.07
DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-2-44
Розташовується у зібраннях:Статті та доповіді ЕПФ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
133-138.pdf120.34 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.