Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/25808
Назва: Нейролінгвістичні дослідження у методиці викладання української мови як іноземної
Інші назви: Нейролингвистические исследования в методике преподавания украинского языка как иностранного
Neurolinguistic research in the methodology of teaching the Ukrainian language as a foreign
Автори: Труба, Ганна Миколаївна
Труба, Анна Николаевна
Truba, Hanna M.
Бібліографічний опис: Записки з українського мовознавства = Opera in linguistica ukrainiana
Дата публікації: 2019
Видавництво: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Ключові слова: лінгвістика
нейролінгвістика
думка
мовленнєве повідомлення
мова
мовлення
мислення
внутрішнє мовлення
зовнішнє мовлення
порушення мовлення
мовленнєві ігри
лингвистика
нейролингвистика
мнение
речевое сообщение
язык
речь
мышление
внутренняя речь
внешняя речь
нарушение речи
речевые игры
linguistics
neurolinguistics
opinion
speech message
language
speech
thinking
internal speech
external speech
speech disorder
speech games
Серія/номер: ;Вип. 26, т. 2.
Короткий огляд (реферат): Статтю присвячено висвітленню нових здобутків нейролінгвістичних досліджень для методики викладання української мови як іноземної, тому що провідну роль під час навчання будь-якої мови, і української зокрема, становить формування навичок говоріння цією іноземною мовою у студентів. Сьогодення висуває нові виклики не тільки для педагогіки, а і для переформатування усталених лінгвістичних традицій вивчення української мови як іноземної.
Статья посвящена освещению новых достижений нейролингвистического исследования для методики преподавания украинского языка как иностранного, так как ведущую роль во время обучения украинскому языку составляет формирования навыков говорения на иностранном языке студентов. Настоящее выдвигает новые вызовы не только для педагогики, но и для переформатирования сложившихся лингвистических традиций для изучения украинского языка как иностранного.
Today has given us a powerful change not only in the scientific and technological process, but also in everyday life. All of us began to use the gadgets on a regular basis, and little children have not seen the life without them at all. Information is no longer closed, and it has influenced on brain work greatly: we can control the work of our consciousness, but we can’t control the physiological and genetic characteristics of our brain activity. Hence, the heritage of neurophysiology and neurology is more than ever. The purpose of the article is to outline the latest trends in the methodology of teaching languages, the impact of avant-garde research on psychology, neurology and neurophysiology. The object of the study is neurolinguistics development, and the subject of the study is the implementation of neuro-linguistic and neurophysiological knowledge to model the modern approach to studying the Ukrainian language as a foreign language. The topicality of this topic lies in the fact that our brain is constantly improving, there are psychological and physiological changes, and teaching methods must constantly adapt to these changes. All these studies have not arisen only now – they have the powerful background of physiologists, linguists, psychologists and methodologists. The purpose of the study is to identify the peculiarities of the linguistic expression of mental processes and the interrelation of the perception of the language of the native and foreign languages. Methods of research: imperial analysis of linguistic material, analysis of vocabulary definitions, descriptive method, method of interpretation with application of methods of observation and generalization, methods of symmetric, cognitive and component analysis, method of modeling, linguacultural method, aimed at studying the codes of culture that hide figurative features of the concept, linguopragmatic and axiological approaches. The practical value lies in the fact that the materials and conclusions can be used in the course of lecturing and conducting seminars on methods of studying foreign languages and neurolinguistics, in particular the course "Ukrainian as a Foreign Language".
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/25808
Інші ідентифікатори: УДК 811.161.2’243:378.147
DOI: https://doi.org/10.18524/2414-0627.2019.26.181902
Розташовується у зібраннях:Записки з українського мовознавства

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
336-341.pdf432.59 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.