Гіпноіндуктори впливової формули позитивації у комерційному рекламному дискурсі

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Статтю присвячено сугестійним домінантам рекламного дискурсу, де систематизовано Мілтон-модельні індукції, що запропоновано дефінувати як гіпноіндуктори. Представлено формули векторів емоційної скерованості впливу (позитивація, негативація, зміна вектора) в рекламних дискурсах різних типів (комерційних, політичних, соціальних), де особливу увагу зосереджено на комерційному. Виявлено найчастотніші гіпноіндуктори, які застосовуються у впливовій формулі позитивації у комерційному рекламному дискурсі.
Статья посвящена суггестивным доминантам рекламного дискурса, где систематизировано Милтон-модельные индукции, которые предложено называть гипноиндукторами. Представлены формулы векторов эмоциональной направленности воздействия (позитивация, негативация, изменение вектора) в рекламных дискурсах разных типов (коммерческих, политических, социальных), где основное внимание сосредоточено на коммерческом. Выявлены наиболее часто повторяющиеся гипноиндукторы, которые применяются в воздействующей формуле позитивации в коммерческом рекламном дискурсе.
The article is devoted to suggestive dominants of advertising discourse. The aim of the work is to analyze hypnotist inducers of an influential formula of positivism in a commercial advertising discourse. The object of the research – the Ukrainian advertising megadiscourse, the subject of research – the dominant dominant Ukrainian commercial advertising discourse. In the work general scientific methods are used: descriptive, analysis and synthesis, induction, modeling. Among special linguistic methods, contextual-interpretation and component analysis, elements of discursive analysis, methods of meta-Milton-model identification and suggestive qualification have been applied. Taking into account the statement of T. Kovalevskaya that the peculiar systematized substrate of communicative influence today unequivocally recognizes the Milton-model, which is generally oriented towards the planned reaction of the suggestor, is systematized Milton-model inductions, which it is proposed to call hypnotized inductors. The main advantage of the Milton-model as the basis of the Ericksonian hypnosis is noted: the lack of direct directives and the possibility of suggestion in a cheerful state, which, in turn, is based on the human ability to simultaneously implement cognitive processes on conscious and unconscious levels. Also proposed formulas for the vectors of emotional orientation of the impact (positivity, negativity, change of the vector) in advertising discourses of various types (commercial, political, social), where the focus is on commercial. The most frequently repeated hypnotic inductors, which are used in the positive effect formula in commercial advertising discourse, are identified ‒ hypnoinduktors of a complex syntactic structure in synthesis with lexico-semantic hypnoinductors and the accumulation of lexico-semantic hypnoinductors, where obligatory predominantly endpoints in both cases are trademarks / ergonym. Prospects for further development in immersive linguistic and extraordinary elementary elements of Milton-models, as well as advertising formulas, to curb modeling of effective advertising discourse.
Опис
Ключові слова
гіпноіндуктори, Мілтон-модель, позитивація, реклама, сугестія, формули впливу, гипноиндукторы, Милтон-модель, позитивация, суггестия, формулы воздействия, hypnoinducters, Milton-model, positivism, advertising, suggestion, formulas of influence
Бібліографічний опис
Записки з українського мовознавства = Opera in linguistica ukrainiana
DOI
ORCID:
УДК