Управлінські та організаційні засади державної атестації випускників медичних навчальних закладів у форматі ОСКІ

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Проблема якісної підготовки кадрів є ключовою для будь-якої сфери діяльності, не є винятком й медична галузь. Сучасні тенденції розвитку соціально-економічної сфери вимагають від фахівців використання мультидисциплінарного та висококомпетентнісного підходів. Таким чином, вдосконалення освітнього процесу та процесу оцінки якості освіти випускників вищої медичної школи є важливим елементом сучасного реформування галузі охорони здоров’я та медичної освіти. Імплементація новітніх світових технологій навчання та оцінки знань студентів є важливою запорукою цього удосконалення. У статті розглядаються управлінські та організаційні засади впровадження об’єктивного структурованого клінічного іспиту (ОСКІ) у процес державної атестації випускників медичних вищів. Розглянуто основні принципи ОСКІ. Деталізовано процес підготовки та планування державної атестації в форматі ОСКІ. Основною перевагою такого процесу є застосування принципів командної роботи та проектного менеджменту, що значно підвищує якість процесу оцінювання. Об’єктивний структурований клінічний іспит розглядається авторами як інструмент підвищення якості освітнього процесу вищої медичної школи.
Проблема качественной подготовки кадров является ключевой для любой сферы деятельности, не является исключением и медицинская сфера. Современные тенденции развития социально-экономической сферы требуют от специалистов использования мультидисциплинарного и высококомпетентносного подходов. Таким образом, усовершенствование образовательного процесса и процесса оценки качества образования выпускников высшей медицинской школы является важным элементом современного реформирования отрасли здравоохранения и медицинского образования. Имплементация новейших мировых технологий обучения и оценки знаний студентов является залогом этого усовершенствования. В статье рассматриваются управленческие и организационные аспекты внедрения объективного структурированного клинического экзамена (ОСКЭ) в процесс государственной аттестации выпускников медицинских вузов. Рассмотрены основные принципы ОСКЭ. Детализирован процесс подготовки и планирования государственной аттестации в формате ОСКЭ. Основным преимуществом такого процесса является использование принципов командной работы и проектного менеджмента, что значительно повышает качество процесса оценивания. Объективный структурированный клинический экзамен рассматривается авторами как инструмент повышения качества образовательного процесса высшей медицинской школы.
Issue of high-quality vocational training is crucial for any sphere of activity, health care is not an exception. Modern trends of socioeconomic development require professionals, which use multi-disciplinary and highly competitive approaches. Thus, improving an educational process and process of assessing training of medical university graduates is an essential element of modern reformation of health care and medical education. Implementation of newest world educational technologies and methods of learning assessment is key to its improvement. Methodology. The methodological basis of the paper is the complex of methods, including methods of scientific cognition, analysis and synthesis, systematization and scientific abstraction. The informational basis of the conducted research is the scientific works of the domestic and foreign scientists in the sphere of improving higher education on the basis of using skill approach. Results. In the paper organizational and managerial aspects of implementing objective structural clinical exam (OSCE) into the process to the state examination of medical graduates are considered. Process of planning and preparation for state attestation in OSCE format is worked out in detail. We consider use of principles of teamwork and project management as the main advantage of this process, what considerably increases the quality of assessment process. Objective structural clinical exam is viewed by authors as a tool for upgrading the quality of educational process in higher medical school. Practical importance of this scientific research results lies in defining principles of planning and preparation process for implementing skill approach into the educational and assessment process of medical graduates. The proposed format of exam can be used not just in medical education, but in other humanitarian spheres of education. Further research directions are aimed at study of sociological and psychological research of usage for OSCE format in state examination process, and also assessment of its effectiveness.
Опис
Ключові слова
освітній процес, вища медична освіта, компетентнісний підхід, проектний менеджмент, управлінська команда, ОСКІ, образовательный процесс, высшее медицинское образование, компетентностный подход, проектный менеджмент, управленческая команда, ОСКЭ, educational process, higher medical education, skill approach, project management, management team, OSCE
Бібліографічний опис
Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління = Market economy: modern management theory and practice
DOI
ORCID:
УДК