Біфуркаційна модель розвитку сфери зв’язку та інформатизації під впливом кризових явищ

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Досліджено методичні засади та практичні методи щодо застосування основних положень синергетики для дослідження самоорганізації систем. Доведена доцільність формування біфуркаційної моделі для моделювання змін у процесах життєдіяльності систем, зокрема для підприємств сфери зв’язку та інформатизації. Простежено закономірності еволюції сфери зв’язку та інформатизації України та встановлено характер еволюційного руху, на підставі чого сформовано три критичні періоди (біфуркаційні точки), під час яких сталися найсуттєвіші спади в досліджуваній сфері. Систематизовано основні інституціональні проблеми, що впивають на розвиток сфери зв’язку та інформатизації в критичні періоди (точки біфуркації). Узагальнено низку внутрішніх проблем сфери зв’язку та інформатизації, які суттєво впливають на діяльність підприємств. Проведено аналіз точок біфуркацій на рівні підприємств та визначено причини найбільших кризових періодів. Наведено заходи щодо підвищення ентропії та виходу сфери зв’язку та інформатизації з чергової точки біфуркації.
In the article, the methodical principles and practical methods concerning the application of the basic provisions of synergetics for the study of systems’ self-organization are explored. The expediency of forming a bifurcation model for simulating changes in the processes of the life of the systems, in particular, for the enterprises of the sphere of communication and information, is outlined. The laws of the evolution of the sphere of communication and information of Ukraine are traced and the nature of the evolutionary movement is established. On this basis, three critical periods (bifurcation points), during which the most significant recessions occurred in the investigated sphere, are defined. The factors that determined bifurcation disturbances and positive structural changes in the field of communication and informatization are determined. The main institutional problems that contribute to the development of communication and informatization in critical periods (bifurcation points) are systematized. They include: international, economic, political, social and technological. They have different content at different points of bifurcation. A number of internal problems of the sphere of communication and informatization essentially influencing the activity of enterprises are generalized, including the emergence of organizational and technological problems of network operation; low management efficiency; uneven supply of consumers with telecommunication services; problems with access to emergency services for the population at temporarily uncontrolled territories; lack of systematic and coordinated action in design, construction, reconstruction, modernization; mass and systematic damage by the intruders of subscriber lines; unresolved issues regarding network neutrality when providing access to the Internet. The analysis of bifurcation points at the enterprise level is carried out and the causes of the largest crisis periods of the enterprises under study in terms of the dynamics of incomes are determined. Measures to increase the entropy and exit of communication and informatization from the next point of bifurcation, namely the creation of information security management system and improvement of mechanisms and means of information protection in the information and communication infrastructure, are presented.
Опис
Ключові слова
біфуркація, модель, підприємства, сфера зв’язку та інформатизації, кризові явища, проблеми, bifurcation, model, enterprises, sphere of communication and informatization, problems, crisis phenomena
Бібліографічний опис
Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. - 2018.
DOI
ORCID:
УДК