Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/24042
Title: | Диференціація комунікативного впливу за нейрофізіологічною активацією |
Other Titles: | Differentiation of communicative influence for the neurophysiological activation |
Authors: | Кутуза, Наталя Валеріївна Kutuza, Natalia V. |
Citation: | Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Одеський національний університет імені І. І. Мечникова |
Keywords: | комунікативний вплив переконування сугестія нейрофізіологічна активація фактор актуалізації впливу communicative influence persuasion suggestion neurophysiological activation factor of actualization of influence |
Series/Report no.: | Філологія;Т. 24, вип. 1(19) |
Abstract: | Статтю присвячено різновидам комунікативного впливу, зокрема запропоно-
вано класифікацію впливу, де фактори його актуалізації розподілено на два
блоки: фактори соціопсихологічних характеристик суб’єкта й об’єкта впливу
(або фактори інтерактивної актуалізації комунікативного впливу) та фак-
тори повідомлення (або фактори текстової актуалізації комунікативного
впливу). Основну увагу зосереджено на розгляді одного з факторів текстової
актуалізації впливу ‒ факторі побудови повідомлення за нейрофізіологічною
активацією (ліво- та правопівкульна), що відповідно кваліфікує вплив як пере-
конування та сугестію. The article is devoted to the types of communicative influence, in particular, the classification of influence is proposed, where the factors of its actualization are divided into two blocks: factors of socio-psychological characteristics of the subject and object of influence (or factors of interactive updating of communicative influence) and factors of the message (or factors of the textual updating of the communicative influence). The main focus is on considering one of the factors of textual updating of influence ‒ the factor of constructing a message for neurophysiological activation (left and right hemisphere), which respectively qualifies the effect as persuasion and suggestion. |
URI: | http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/24042 |
Other Identifiers: | УДК 811.161.2’272:159.964 |
Appears in Collections: | Вісник Одеського національного університету. Філологія: літературознавство, мовознавство |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.