Диференціація комунікативного впливу за нейрофізіологічною активацією
Вантажиться...
Дата
2019
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Статтю присвячено різновидам комунікативного впливу, зокрема запропоно-
вано класифікацію впливу, де фактори його актуалізації розподілено на два
блоки: фактори соціопсихологічних характеристик суб’єкта й об’єкта впливу
(або фактори інтерактивної актуалізації комунікативного впливу) та фак-
тори повідомлення (або фактори текстової актуалізації комунікативного
впливу). Основну увагу зосереджено на розгляді одного з факторів текстової
актуалізації впливу ‒ факторі побудови повідомлення за нейрофізіологічною
активацією (ліво- та правопівкульна), що відповідно кваліфікує вплив як пере-
конування та сугестію.
The article is devoted to the types of communicative influence, in particular, the classification of influence is proposed, where the factors of its actualization are divided into two blocks: factors of socio-psychological characteristics of the subject and object of influence (or factors of interactive updating of communicative influence) and factors of the message (or factors of the textual updating of the communicative influence). The main focus is on considering one of the factors of textual updating of influence ‒ the factor of constructing a message for neurophysiological activation (left and right hemisphere), which respectively qualifies the effect as persuasion and suggestion.
The article is devoted to the types of communicative influence, in particular, the classification of influence is proposed, where the factors of its actualization are divided into two blocks: factors of socio-psychological characteristics of the subject and object of influence (or factors of interactive updating of communicative influence) and factors of the message (or factors of the textual updating of the communicative influence). The main focus is on considering one of the factors of textual updating of influence ‒ the factor of constructing a message for neurophysiological activation (left and right hemisphere), which respectively qualifies the effect as persuasion and suggestion.
Опис
Ключові слова
комунікативний вплив, переконування, сугестія, нейрофізіологічна активація, фактор актуалізації впливу, communicative influence, persuasion, suggestion, neurophysiological activation, factor of actualization of influence
Бібліографічний опис
Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald