Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/23779
Title: Мотиваційна структура офіційного гіппонімікону англійської мови
Other Titles: Motivational structure of the official hipponymicon of the english language
Мотивационная структура официального иппонимикона английского языка
Authors: Алексєєва, Наталя Михайлівна
Алексеева, Наталья Михайловна
Alekseeva, Natalia M.
Citation: Записки з ономастики = Opera in onomastica
Issue Date: 2018
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: зоонім
гіппонім
офіційний гіппонім
мотивація
мотив
зооним
иппоним
официальный иппоним
мотивация
мотив
zoonym
hipponym
official hipponym
motivation
motive
Series/Report no.: ;Вип. 21.
Abstract: У статті пропонуємо специфічну саме для гіппонімікону мо- тиваційну класифікацію. Останнім часом виникла потреба дослідження мо- тивації зоонімів, зокрема гіппонімів, адже, гіппоніми складають абсолютну більшість зоонімікону англійської мови, так як кінь є невід’ємною складовою культури Англії та США. Звідси випливає, що дослідження мотивації гіппо- німів є шляхом до пізнання особливостей їх творення, соціальних, історичних та культурних фактів об’єктивної дійсності, покладених в основу номінації. Так, метою дослідження є визначення особливостей мотивації гіппонімів та їх системний опис. Об’єктом дослідження є офіційні власні назви на позна- чення коней в англійській мові. Предметом дослідження є мотиваційні осо- бливості гіппонімів. Матеріалом дослідження є 120 гіппонімів англійської мови, обраних зі списків переможців кінних перегонів Англії та США мето- дом суцільної вибірки. Використовувалися також приклади, розміщені на ан- гломовних сайтах в мережі Інтернет. Під час дослідження було використа- но описовий метод та метод мотиваційного аналізу. У результаті розвідки гіппоніми були розподілені на 13 класів, з огляду на природу їх мотивованості. Кількісні покажчики аналізу обраних гіппонімів наявно демонструють прева- лювання трьох типів мотивації: номінальної, патронімічної та асоціативної, що й відображають три основні універсалії, покладені в основу мотивування офіційних гіппонімів: довільність підбору імені, відсутність національного ряду імен та типових гіппооснов; наслідування давньої традиції іменування, концентрація у назві історії походження тварини; індивідуальність процесу підбору імені, лексичне різноманіття гіппонімів, необмеженість ресурсів для номінації. У процесі аналізу були також окреслені диференційні відмінності щодо мотивування гіппонімів у порівнянні з іншими розрядами онімів, виявле- на їх лінгвістична природа.
В статье представлена специфическая именно для иппони- микона мотивационная классификация. В последнее время возникла необхо- димость исследования мотивации зоонимив, в частности иппонимов, ведь, иппонимы составляют абсолютное большинство зоонимикона английского языка, так как конь является неотъемлемой составляющей культуры Анг- лии и США. Из этого следует, что исследование мотивации иппонимов яв- ляется путем к познанию особенностей их создания, социальных, истори- ческих и культурных фактов объективной действительности, положенных в основу номинации. Так, целью исследования является определение особен- ностей мотивации иппонимов и их системное описание. Объектом исследо- вания являются официальные имена для обозначения лошадей в английском языке. Предметом исследования являются мотивационные особенности иппонимов. Материалом исследования является 120 иппонимов английско- го языка, выбранных из списков победителей скачек Англии и США методом сплошной выборки. Использовались также примеры, размещенные на англо- язычных сайтах в сети Интернет. В ходе исследования были использованы описательный метод и метод мотивационного анализа. В результате иссле- дования иппонимы были разделены на 13 классов, учитывая природу их моти- вированности. Количественные показатели анализа избранных иппонимов наглядно демонстрируют преобладание трех типов мотивации: номиналь- ной, патронимической и ассоциативной, что и отражают три основных универсалии, положенные в основу мотивации официальных иппонимов: про- извольность подбора имени, отсутствие национального ряда имен и типич- ных иппооснов; подражание древней традиции именования, концентрация в названии истории происхождения животного; индивидуальность процесса подбора имени, лексическое разнообразие иппонимов, неограниченность ре- сурсов для номинации. В процессе анализа были также очерчены дифферен- циальные различия мотивации иппонимов по сравнению с другими разрядами онимов, обнаружена их лингвистическая природа.
The article presents a specific motivational classification for hipponymicon. Recently, the need has arisen to study the motivation of zoonymy, in particular of hipponyms, because hipponyms constitute the absolute majority of the zoonymikon of the English language, since the horse is an integral part of the culture of England and the USA. From this it follows that the study of the motivation of hipponyms is a way to learn the characteristics of their creation, social, historical and cultural facts of objective reality, which are the basis of the nomination. So, the purpose of the study is to determine the characteristics of the motivation of hipponyms and their systematic description. The object of the research is the official horse names in English. The subject of the investigation is the motivational features of hipponyms. The material of the investigation was a sample of 120 hipponyms of the English language, selected from the lists of the winners of the races of England and the United States. Some examples posted on English-language Internet sites were also used. The purpose and the material of work led to the use of the following methods of research: descriptive method and the method of motivational analysis. As a result of the study, hipponyms were divided into 13 classes, according to the nature of their motivation. The quantitative indicators of the analysis of selected hipponyms clearly demonstrate the prevalence of three types of motivation: nominal, patronymic and associative, which reflect the three main universals underlying the motivation of official hipponyms: the randomness of the name selection, the lack of a national range of names and typical hippobases; imitation of the ancient tradition of naming, concentration of the history of the animal origin in the name; individuality of the name selection process, lexical variety of hiponyms, unlimited resources for nomination.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/23779
Other Identifiers: УДК 811.111’373.2:636.12
Appears in Collections:Записки з ономастики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5-19.pdf212.91 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.