Продуктивні моделі активних художніх центрів у поезії Ліни Костенко і сучасній українській літературі

Ескіз
Дата
2004
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У новітніх академічних підручниках з теорії літератури з’явилося і все більше ідентифікується-уточнюється поняття “активні центри художнього твору”, введене за аналогією до точних наук, в яких група діючих структур отримала таку назву. “Активні центри існують і в художньому творі. Більше того, кожен аналіз твору в окрему епоху аналізує, по суті, не цілий твір, а сукупність активних центрів, збуджених до життя даною конкретною ситуацією, літературним середовищем епохи. “Не обов’язково переробляти п’єси Шекспіра, - писав Дмитро Лихачов, - але обов’язкові свої художні асоціації, якими зустрічає кожна епоха геніальний твір” [8; 602]. Серед активних центрів, збуджених поезією Ліни Костенко, ірадіюючих в сучасній культурно-стилістичній епосі крутого зламу і пошуку дороги до себе і в широкий світ, як і в літературній ситуації майбутнього, переходу до нового циклу розвитку, на пріоритетне місце висунувся концепт “культура”, представлений у вужчому і широкому значеннях, - як метафора і символ з їх всеосяжністю звучання і семантичного наповнення [див.4] і як контроверсія до варваризації сучасного світу. Тому так багато місця у творчості поетеси посідає саме такий образ культури, який, відіграючи історичну й космічну роль, є чинником історичного і космічного буття і його таємниць. В естетичному просторі поезії Л.Костенко даний образ має багато виразів, як конкретних, так і парадиґмальних для індивідуально неповторного художнього світу і креативних якостей української літератури на межі тисячоліть.
Опис
Ключові слова
активні центри художнього твору, художній твір, поезія Ліни Костенко, концепт “культура”, цикл “Силуети”
Бібліографічний опис
Біблія і культура: Зб. наук. ст.: Вип. 6 – Чернівці, 2004.