Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/21271
Title: Запровадження концепції штурмових засобів нападу з-під води Джевецького-Макарова в Одесі
Other Titles: Conception of the combat facilities to strike from under water by Dzhevetsky-Makarov and its implementation in Odesa
Authors: Калініченко, Олександр Олександрович
Kalinichenko, Oleksandr O.
Калиниченко, Александр Александрович
Citation: Записки історичного факультету = Записки исторического факультета
Issue Date: 2018
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: підводний апарат
концепція підводного мореплавства
осередок підводників
Underwater vehicle
the concept of underwater navigation
the submariner's cell
Series/Report no.: ;Вип. 29.
Abstract: Окреслено напрямок дослідження як діяльність одеського осередку підводників української наукової школи мореплавства в останній чверті ХІХ ст. Проаналізовано сучасні праці попередників з цього питання та виявлено прогалини, які потребують рішення. Розглянуто взаємодію інженера-винахідника й морського офіцера-практика по винаходу підводного апарату, впровадженню першої у світі серії підводних апаратів та створеню концепції їх подальшого розвитку та бойового застосування. Визначено коло причетних осіб, які або сприяли, або ботували впровадженню підводних апаратів С. К. Джевецького на флоті. У табличній формі подано основні постулати концепції Джевецького-Макарова з підводного мореплавства. Наведено автора контр-концепції В. П. Кремінського та причини її появи. Розглянуто чинники, що спонукали С. К. Джевецького відмовитись від подальшої праці над штурмовими засобами нападу з-під води й переключитись на розробку класичних підводних човнів. Позначено напрямки розвитку підводного мореплавства у вигляді підводних човнів, підводно-диверсійних засобів та автономних безекіпажних підводних апаратів. Виявлено інших винахідників підводних апаратів та човнів, які діяли в Одесі в останній чверті ХІХ ст. Аргументовано коректність введеня у науковий обіг терміну «Одеський осередок підводного мореплавства». Визначено перспективи подальших розробок діяльності інших осередків підводників, де провідну роль грали представники українського походження.
Previous researches focused only on Russian underwater navigation. This article examines the foundation of underwater navigation in Odesa Bay in the last quarter of the XIX century made by the Ukrainian and Polish people. Our methodology includes, firstly, observations, review of numerous documents concerning S. K. Dzhevetsky and S. O. Makarov; secondly, surveys their conception; and finally, the information about researcher V. P. Kreminsky and officer M. I. Tymchenko-Ruban; As a result, the main findings of Dzhevetsky-Makarov’s conception is using the super-small underwater piloted vehicle for contact battles against a big armor navy vessel. Moreover, we introduce the new term «Odessa underwater navigation cell» in the last quarter of the XIX century. Conclusion: The main thesis of the article is to history about implementation Dzhevetsky-Makarov’s conception in Odesa in the last quarter of the XIX century. Covered activity of S. K. Dzhevetsky in terms of the tests and demonstration of model-1 of the underwater vehicle of his own design in the Military Harbor of the Odesa and the implementation of model-3 (crew – 3 persons). The circle of like-minded people of S. K. Dzhevetsky is outlined as well as those who contributed to the implementation of his earlier inventions in the field of underwater navigation, namely: the breeder G. Blanchar, mechanic A. E. Garut (or Garuta), commander of the main serial underwater vehicle І.І. Chaikovsky, baron K.P. Bistrom, M.F. Loshchinsky, M.K. Weis (M.P. Vence), S.O. Makarov, V.K. Vitgeft, M.A. Arcas. The basic principles of the concept of the Dzhevetsky-Makarov submarine navigation in terms of combat use and operation of underwater vehicles under daily conditions and in case of damage are formed in tabular form. The range of people who slowed down or sabotaged the implementation of S.K. Dzhevetsky’s model-3 to the Navy, namely: K.P. Seleznev, O.M. Chizhov, lieutenant Andreyev, M.D. Novikov, M.V. Kopytov. The disadvantages of the design of the underwater vehicle model by Dzhevetsky, the main of which are the reliance on masonry force and the exclusion of the possibility to make changes in the crew for rest, and, accordingly, the disadvantages concept of Dzhevetsky-Makarov, which provoked the appearance of an alternative concept that belonged to V. P. Kreminsky of underwater navigation. The criteria for the term «cell» (quantity, location and target) are substantiated, allowing to introduce the term «Odessa submarine navigation cell» to scientific circulation.The prospect of further exploration is in investigating activities of other submarine cells of the Ukrainian seafaring scientific school, starting with the second half of the nineteenth century.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/21271
Other Identifiers: УДК 355. (462.7 (262.5) «1878 – 1899» (09)
DOI: https://doi.org/10.18524/2312-6825.2018.29.153352
Appears in Collections:Записки історичного факультету

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
92-116.pdf631.3 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.